2024. szeptember 27. Adalbert
„Az ellenőrzéseink során is tapasztaljuk: nagyon sok területen javult a helyzet”
Kujan István
|
2017. július 13. 15:19
|
frissítve: 2017. július 16. 16:04
– Több a szemétszállítási szerződés és a beoltott kutyák száma, a közös járőrözések a megelőzésben játszanak fontos szerepet, és a rendőrségi statisztikák is megerősítik: kevesebb a közterületi bűncselekmény – nyilatkozta lapunknak a Miskolci Önkormányzati Rendészet (MIÖR) újonnan megválasztott igazgatója. A hivatalos megbízását a júniusi közgyűlésen átvevő Kovács László Csaba elárulta, hamarosan bővül a térfigyelő kamerák száma, és indul a robogós szolgálat is!

Szerda délutáni interjúnk előtt nem sokkal ért végett egy újabb hatósági ellenőrzés. A Gizella utcába és annak környékére is rendszeresen járnak az egyenruhások; most azért érkeztek, mert a bejelentések és a körzeti rendész tapasztalata szerint több illegális szemétlerakás is történt itt. Kovács László Csabától megtudtuk, ezúttal tizenegy esetben intézkedtek a rendészek: egy-egy esetben hiányzott a lakcímbejelentés és a szemétszállítási szerződés.

– A 2011-es állapotokhoz képest előreléptünk, lényegesen kevesebb ilyen esettel találkozunk – húzza alá a rendészeti igazgató, aki emlékeztet: az ország nagyvárosai közül elsőként Miskolcon alapítottak önkormányzati rendészetet 2013 áprilisában, azóta több település – többek között Kecskemét, Veszprém, Nyíregyháza, Mezőkövesd és Tatabánya, valamint Budapest VIII. kerületének vezetői, szakemberei – érdeklődtek már a miskolci modell, az önkormányzati rendészet és a körzetirendész-rendszer iránt.

kovacs_laszlo_170712ml_1.jpg

Fotó: Mocsári László

A MIÖR az eltelt négy év alatt nagy változáson ment át: a kezdeti 90 fős állomány mára 160 fölé duzzadt. A térfigyelő kamerák számának 2014-ben történt jelentős emelése a térfelügyeleti kollégák számában hozott változást. Az igazgató hangsúlyozza, az önkormányzat költségvetési támogatása nélkül nem növelhették volna ilyen mértékben az állomány létszámát, de a gépjármű-beszerzésekre – négy terepjáró, egy kilencszemélyes mikrobusz és két személyautó – is kevesebb jutott volna.

A gyorsabb reagálást, a problémák közvetlenebb megismerését, végső soron az állampolgárokhoz való közelebb kerülést segíti a körzeti rendész szolgálat 2015-ös bevezetése. Mint ismert, a választókerületekben egy-egy „seriff” lát el szolgálatot; szoros kapcsolatot tart fenn a miskolciakkal, az önkormányzati képviselővel, az ottani kereskedelmi egységekkel, szolgáltatókkal, egyházakkal, a Városgazda választókörzeti munkavezetőivel.

korzeti_rendeszet_151027_ja_19.jpg

– Körzeti rendészeink gondos gazda módjára működnek a területükön. Sikerült aktív, nagyos szoros kapcsolatokat kialakítaniuk, elérhetőségeiket szórólapokon terjesztjük. Felkészülten várják az észrevételeket, kérdéseket, panaszokat. Büszkén mondhatom, egyszerűen nem tudok tőlük olyat kérdezni, hogy ne jönne azonnal válasz! Ezzel arra szeretnék rámutatni, hogy óriási mennyiségű információval rendelkeznek a területükről. A lakosok szívesen fogadták őket, megkeresik, megállítják őket az utcán, e-mailt írnak nekik, vagy a nyilvános telefonszámukon hívják őket – mondja az igazgató, hozzátéve, a náluk alkalmazott képzési tematikát ültetik át a rendészek képzésébe is.

Kovács László Csaba elmesél egy esetet: szolgálaton kívül volt az a körzeti rendész, akit szilveszter éjjelén keresett meg egy kétségbeesett nő, aki arról számolt be, hogy férje már jó ideje levitte sétálni a kutyát, de még nem tért haza. Személyi okmányok nem voltak nála. A feleség a körzeti rendészt hívta, aki a rendőrség segítségével kiderítette, hogy a férfi rosszul lett és kórházba szállították. – Országos hírű a körzeti rendészek feladatellátása, sőt Svájcból, Romániából és Ukrajnából is érkeztek már vendégek Miskolcra, hogy az egész rendészeti munkáról, a MIÖR és a körzeti rendészek tevékenységéről tájékozódjanak – ismerteti az önkormányzati rendészet igazgatója.

mior_bagolyvar_170403_ja_13.jpg

Egy újabb lépést jelentett a szolgáltató jellegű önkormányzati rendészet felé, amikor bővítve a feladatellátást, elkezdték kiépíteni a rendészeti alközpontok rendszerét. Négy irodát már meg is nyitottak, egyet-egyet a Nagyváthy utcában, a Bagolyvárban, Perecesen, valamint a Lyukói Közösségi Ház mellett.

tetemvar_ellenorzes_pr6.jpg

A bővülés mellett természetesen folytatódnak a nagyobb létszámú hatósági ellenőrzések is. Ezeknél továbbra is a fő cél az – húzza alá Kovács László Csaba –, hogy megelőzzék, vagy segítő jelleggel megoldják a problémákat. – Ez alatt azt értem, hogy minden ellenőrzésen, ahol nem egy éppen zajló szabálysértést tapasztalnak a kollégák, felvilágosítást adnak arról, hogyan tudják például megkötni a szemétszállítási szerződést. Van tehát lehetősége az ügyfélnek a rendezésre. Mi elindítunk a megfelelő hatóságok felé egy ügyet, de az ügyfél még bizonyíthatja, hogy idő közben megkötötte például a szemétszállítási szerződését. Megállapíthatjuk, hogy a tájékoztatás nagyon sok esetben hasznos volt, mert egyre kevesebb problémával – például szemétszállítási szerződés hiánya – találkozunk – mondja.

rendeszet_kutyasok_ellenorzese_170613_ja_3.jpg

Az igazgató úgy összegez, hogy szükség van a visszatérő jellegű ellenőrzésekre azokon a helyeken, ahol a lakosság, az önkormányzati rendész vagy képviselő bejelentése azt indokolttá teszi.

– Fejlődni mindenképpen fogunk! A térfelügyeleti rendszerünk az ország egyik legnagyobbjává növi ki magát hamarosan: a mostani 300-as kameraszám megtöbbszöröződik. Ehhez persze növelni kell a létszámot is, most is keresünk munkatársat járőr, mezőőri és térfelügyeleti szolgálatra. Technikailag tehát előre lépünk, a sok kamera pedig egy új operatív irányítási központ kialakítását igényli. De szeretnénk lecserélni a már több százezer kilométert futott szolgálati autóinkat is. Már idén elindítunk egy robogós szolgálatot is, a képzés már zajlik, négy járművet vásároltunk, hamarosan láthatóak lesznek a közterületeken – ismerteti Kovács László Csaba.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat