2024. március 28. Gedeon, Johanna
Ötven évvel ezelőtt helyezték üzembe Miskolcon az első csuklós autóbuszt
MVK Zrt./ Berta József
|
2017. április 23. 16:18
|
frissítve: 2017. április 25. 16:52
A 60-as évek első felében jelentősen növekedett az autóbuszon utazók száma. A rohamosan növekvő forgalmi igény kielégítésére egyre nagyobb befogadóképességű járművekre volt igény. Az MVK Zrt. jogelődje, a Miskolci Közlekedési Vállalat ötven évvel ezelőtt, 1967. április 24.-én helyezte üzembe az első, csuklóssá épített autóbuszát.

A hazai ipar nem volt felkészülve a rohamosan növekvő forgalmi igény kielégítésére. A fővárosi autóbusz üzem (FAÜ) saját szakember gárdája 1960 novemberében készítette el az első háromtengelyű csuklós autóbuszt. A vontatórész Ikarus-60-as autóbuszból, az utánfutó részt, pedig TR-5-ös autóbuszból alakították ki. A 15 m hosszú autóbusz sorozatgyártása 1961-ben kezdődött meg a FAÜ „Sallai” autóbusz felújító bázisán. A fővárosi autóbusz üzem részére a felújítás előtt álló ikarus-60-as autóbuszokból és selejtezésre érett TR-5-ös Rába típusú autóbuszokból készültek a járművek. 1963-64-ben már Ikarus-60-as autóbuszokból építették az utánfutó részt is.
Bérmunkában több közlekedési vállalat részére készítettek járműveket, így a MÁVAÚT, később VOLÁN társaságok részére, valamint a Pécsi Közlekedési Vállalat, a Szegedi Közlekedési Vállalat és a Miskolci Közlekedési Vállalat számára is.

csuklosbusz.jpg

Az első átépített járművet Miskolcon 1967. április 24.-én helyezték üzembe. Érdekességként kell megemlíteni, hogy a többi csuklósított autóbuszoktól eltérően a mi járműveink gépes (vontató) része megtartotta eredeti forgalmi rendszámát. A korábban épített más cégek részére készült autóbuszok mindegyike új forgalmi rendszámon került üzembe helyezésre.
Elsők között az 1959-ben forgalomba helyezett 6 db Ikarus-60-as autóbusz került csuklósításra a Miskolci Közlekedési Vállalat megrendelésére a FAÜ „Sallai” főműhelyében. A GA-48-44 forgalmi rendszámú szóló autóbusz második ajtajánál kezdődő peronrészt levágták, csuklórésszel, forgózsámollyal látták el, és a GA-48-45 forgalmi rendszámú autóbusszal építették össze csuklós járművé. Az új 15 m-es autóbusz megtartotta eredeti GA-48-44 forgalmi rendszámát.

Még ebben az évben 2 további csuklósított autóbusz került üzembe helyezésre, amelyek a legzsúfoltabb 1-es autóbusz vonalon, a Tiszai Pályaudvar – Papírgyár között szállították az utasokat. A nyári zsúfolt strandi hétvégéken a 2-es vonalat is erősítették az új csuklós járművekkel.

A járművek (3 db IK-60-as csuklós autóbusz) 1973. június 30-ig szállították az utasokat. A forgalomból történő kivonásukat az újonnan érkező 15 db IK-180-as csuklós autóbusz tette lehetővé. A járművek több mint 1 millió km-t futottak a városi forgalomban, ami még a mai viszonyok között is jelentősnek mondható. Ezt a teljesítményt csak az elmúlt néhány évben érik el ismét autóbuszaink legidősebb példányai. Érdekességként említjük meg, hogy utolsó meneteiket a 12, 14-es viszonylatokon teljesítették, úgynevezett KISZ-es fordákban. A járművek utolsó éveiben - nehéz vezethetőségük miatt - plusz prémiumot kaptak az ilyen autóbusz vezetését vállaló fiatal gépkocsivezetők.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat