A munkálatok jelentősen módosítják a vasútvonalon a távolsági és a regionális vonatok menetrendjét, amely csak a Budapest-Keleti–Füzesabony vonalszakaszon marad változatlan augusztus 30-áig.
Fontos változás, hogy július 21-től augusztus 30-ig tartó fázisában Miskolcról, illetve Szerencsről az IC vonatok 10 perccel korábban indulnak Budapest felé és Füzesabony felől körülbelül 10 perccel később érkeznek meg.
A sátoraljaújhelyi sebesvonatok Sátoraljaújhelyről és Miskolcról közel fél órával korábban indulnak Budapest felé, míg ellenkező irányban fél órával később érkeznek.
A Kassáról Budapestre tartó Hernád és Rákóczi nemzetközi InterCity vonatok miskolci átszállással közlekednek, a Kassa felől 7 óra 28 perckor érkező Hernád IC utasai csak a Tokaj IC-vel tudnak továbbutazni 8 óra 20 perckor Miskolcról a főváros felé. Este a Rákóczi IC Szlovákiából érkező kocsijaiból Miskolcon egy másik szerelvényre kell átszállni a Budapestig utazóknak.
Füzesabony és Mezőkövesd között egy reggeli személyvonat ideiglenesen kimarad a menetrendből, egy késő esti és két hajnali személyvonat helyett pedig vonatpótló autóbuszok közlekednek, melyek Füzesabonyban a vasútállomás mellől, a Vízház utcai ideiglenes megállóhelyről indulnak, illetve érkeznek.
A kapcsolódó vonalak közül a Tiszaújváros–Nyékládháza, a Miskolc–Hidasnémeti, a Miskolc–Kazincbarcika–Bánréve–Ózd és a Miskolc–Tornanádaska vasútvonal menetrendjében is jelentős változások léptek életbe.
A Mezőzombor–Nyíregyháza szakasz felújítása miatt ugyanebben az időszakban a vonatok helyett az utasokat pótlóbuszok szállítják Szerencs és Nyíregyháza között. Ez a változás, a kétóránként Budapest – Nyíregyháza viszonylatban közlekedő InterCity és kör IC vonatok menetrendjét is érinti, azok Budapest felől csak Szerencsig, illetve Szerencs és a főváros közötti szakaszon közlekednek.
A részletes menetrendi változásokat a MÁV-csoport honlapján találunk.
A most induló korszerűsítés révén felszámolják a lassújeleket, ezáltal javul a menetrendszerűség és a szolgáltatás színvonala. A beruházás keretében mintegy 42 kilométeren a jobbvágány nyíltvonali szakaszai kerülnek felújításra. Elvégzik a hidak szigetelését és megjavítják a vízelvezetést is. A leromlott állapotú felsővezeték-tartó oszlopokat kicserélik, az útátjárók burkolatát felújítják. A megállóhelyeken a Budapest–Miskolc irányú, jobboldali vágány melletti peronokat újjáépítik, valamint a forgalombiztonság növelése érdekében megtörténik a biztosítóberendezési kábelek cseréje is.
A munkálatok befejezése után Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között a jobb vágányon, a teljes szakaszon 120 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a vonatok.