2024. szeptember 27. Adalbert
Figyeljük, mit kapunk a pénzünkért – Miskolcon is akcióban a fogyasztóvédelem!
minap.hu
|
2018. július 12. 10:17
|
frissítve: 2018. július 19. 18:41
A Fogyasztóvédelmi Hatóság éves Ellenőrzési és Vizsgálati Programja részeként minden évben vizsgálja az idegenforgalmi főszezonban üzemelő vendéglátó-ipari egységeket, a szálláshely szolgáltatókat, a személy-taxiszolgáltatást és a szórakoztatóipari szolgáltatást nyújtó vállalkozásokat.

Cél, az idegenforgalmi főszezon időszakában fogyasztóvédelmi ellenőrzésekkel biztosítani a turisták által gyakran látogatott területeken a különböző idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályi előírások megtartását, elősegítve ezzel a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét a megfelelő tájékoztatáshoz való jogának érvényesülését. Az ellenőrzések révén ugyanis nyomon követhetővé válik a kereskedői gyakorlat, az önkéntes jogkövetési hajlandóság alakulása. A témában Horváthné Szendrei Szilvia főosztályvezető-helyettes, a Miskolci Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője volt segítségünkre (Képünkön középen)

fogyasztovedelmi_ellenorzes_160708_ja_9.jpg

Szabályos személyszállítás

– A nyári idegenforgalmi főszezonban mind közlekedési, mind fogyasztóvédelmi hatósági részről fokozott figyelmet kapnak a megyeszerte működő, személyszállítással foglalkozó vállalkozások. A tevékenység végzésének jogosultsága mellett próbaszolgáltatás igénybevételével vizsgálják a hatóságok a szolgáltatás nyújtásának körülményeit, nyugta számla adási kötelezettség teljesülését, a viteldíj, mint szolgáltatás árának feltüntetését, az áralkalmazás szabályosságát – nyilatkozta Horváthné Szendrei Szilvia.

Az elmúlt évek hatósági tapasztalatai azt mutatják, hogy egy kivétellel a vizsgálat alá vont személy-taxiszolgáltatók igyekeztek a helyi rendeletben szabályozott árakon rögzített viteldíjjal szolgáltatni, figyeltek a számlaadásra is. Mulasztás a szolgáltatást végzők arcképes igazolványának kezelésével, elhelyezésével volt inkább kapcsolatos, viszont egy esetben megállapítást nyert, hogy a szolgáltató olyan gépjárművel végezte fuvarozó-szolgáltatását, amelyre nem volt jogosultsága.

fogyasztovedelem_ellenorzes_170718_ja_3.jpg

Ellenőrzések megyénkben, Miskolcon

– Figyelembe véve a megye helyi adottságait - a turisztikai főszezonra tekintettel - elsősorban az idegenforgalmilag frekventált helyeken működő vendéglátó-ipari egységek kerülnek górcső alá a nyári idegenforgalmi ellenőrzésekkor. Közel száz ellenőrzés lefolytatásának tervezésekor előtérbe kerül Miskolc belvárosa, vár környéke, de fokozott figyelmet kap Miskolc-Tapolca és Lillafüred is, vagy a környező települések turisztikai attrakciói, mint például Mezőkövesd-Zsóry, Bogács, Tiszaújváros, vagy akár a Bodrog-köz és Zemplén környéki települések – tájékoztatott a részletekről a főosztályvezető-helyettes.

A fogyasztóvédelmi szakemberek az ellenőrzéseik helyszínén próbavásárlásokkal vizsgálják az árfeltüntetés és árfelszámítás helyességét, a külső és belső ártájékoztatás egyezőségét.  Az űrtartalomra vagy tömegre értékesítetett termékek mennyiségi megfelelőségét, a mérőeszközök meglétét azok hitelességét. A termékforgalmazás szabályszerűségét, a nyugta illetve számlaadási kötelezettség teljesítését.

Lefaragják a centiket… az italokból

Az elmúlt év nyarán 101 vendéglátóegységet érintő fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzésre került sor, melyből 39 volt kifogásolt. Jellemzően az árfeltüntetésből adódó szabálytalanságok voltak lekövethetőek. Gyakori probléma, hogy nem az az ár van kiírva az itallapra, amelyet a vásárláskor felszámol a kereskedő, így a fogyasztó joggal érzi magát becsapva. A kiírt és felszámolt árakból adódó eltérés, így a fogyasztó kárára keletkezett többletszámolást 25 esetben elvégzett próbavásárlás során bizonyította a hatóság és járt el a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat megvalósítása miatt, de az is előfordult, hogy nem a kikért mennyiségek kerültek kiszolgálásra, pl. 5 cl rövidital helyett csak 4,2 cl került a pohárba.

– Fő probléma még mindig az árfeltüntetés hiánya, ugyanis a fogyasztónak joga van előre tájékozódni arról, hogy mennyit fog fizetni az általa választott termékért. A nyugta átadásának is jelentősége van, - azon túlmenően, hogy a vállalkozás adóalapot képező bevétele leképezhető - fontos tudni, hogy bármiféle nézeteltérés merül fel a fogyasztó és a vállalkozás között, a fogyasztó minőségi kifogását, reklamációját a vásárlás tényének igazolása mellett teheti meg, vagyis a nyugta, számla bemutatásával – hangsúlyozta Horváthné Szendrei Szilvia, és hozzátette, ezért a nyugtaadási kötelezettség teljesülését fokozottan vizsgálja a hatóság. E tekintetben feltárt szabálytalanságok száma ugyan csökken (12), de még mindig elő-elő fordul. A mérőeszközök meglétét, vagy azok hitelesítésének elmaradását 8 esetben kifogásolta a hatóság és tette meg a szükséges intézkedéseket.

fogyasztovedelem_ellenorzes_170718_ja_8.jpg

Csillagok, csillagok…

 Az idei évben a tervezett ellenőrzések negyedével végzett a hatóság, erről is kaptunk bővebb tájékoztatást: 10 esetben került szabálytalanság feltárásra, így pl. méréssel bizonyítottan 3 esetben a kiszolgált italok térfogata nem volt megfelelő, 2 esetben a tömegre értékesített termékek méréséhez biztosított mérleg nem volt hiteles, 1 üzletben a vásárlók könyven nem volt jól látható, elérhető helyen kihelyezve; 4 üzletben az értékesítésre kínált termékek eladási árairól nem tájékozatták a vásárlókat.

– A kiemelt idegenforgalmi időszakban hatóságunk vizsgálja a szállodák a panziók és a kempingek üzemeltetéséhez a fogyasztók szempontjából feltétlenül szükséges alapkövetelmények meglétét is, ugyancsak a megtévesztő tájékoztatások kiszűrése a cél – mondta a főosztály-vezető. Ugyanis a szálláshelyek szolgáltatási színvonal szerinti megkülönböztetésének egyik eszköze a tanúsító védjegyek alkalmazása, ami nem kötelező és nem kizárólagos, ugyanakkor elősegíti a jó és megbízható minőségű szolgáltatók pozitív megkülönböztetését és kiemelését, erősíti a tudatos fogyasztói magatartást, illetve megkönnyíti a tájékozott fogyasztói döntés meghozatalát.

A Hatósági ellenőrzések alapvetően arra irányultak, hogy a tanúsító védjegyeket használó szálláshelyek megfeleljenek a szálláshelyről adott (prospektus, weboldal, egyéb írásbeli és szóbeli tájékoztatók) információknak. Így az átlagfogyasztó számára különösen lényeges a „csillagok” megjelenítése, mert a szálláshely kiválasztása során ez is befolyásolja a döntés meghozatalában. Ez idáig összesen 10 kemping, panzió és hotel került ellenőrzés alá. Az ellenőrzött kereskedelmi szálláshelyek mindegyike megfelelt az adott szálláshely típusra vonatkozó ellenőrzési szempontoknak.

fogyasztovedelmi_ellenorzes_160708_ja_1.jpg

Fotóink az elmúlt évek ellenőrzésein készültek

Az ugrálóvárak sem maradnak ki

A szabadtéri programok mellé kitelepülő vállalkozások szórakoztatóipari szolgáltatásaira is fokozottan koncentrál a hatóság. – Kiemelten ellenőrzik ugyanis a látványos ügyesség- és mozgáskoordinációt próbára tevő ugráló várakat, kötélpályákat, gumiasztalokat, vidámparki játék és show elemeket, de ide sorolnám az Aquaparkok csúszdáit is. Vizsgálják a hatóság munkatársai a mutatványos berendezések üzemeltetési körülményeit, az eszközök megfelelőségét, azok biztonságosságát – tudtuk meg.

Témavizsgálat keretében megyénkben eddig 43 eszköz vizsgálatát végezték el a szakemberek. Az eszközök mindegyike megfelelt a biztonsági előírásoknak, viszont az adminisztratív kötelezettségeiknek a vállalkozások nem minden esetben tettek eleget. A feltárt szabálytalanságok megszüntetése érdekében 7 vállalkozás ellen indult eljárás.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat