2024. május 24. Eszter, Eliza
Akár egy hóesésre is készen áll a közútkezelő
Istenes Zsolt / minap.hu
|
2015. november 09. 18:06
|
frissítve: 2015. november 11. 09:45
A közút már az egész országban téli üzem szerint működik. Jelenleg második készültségi fokozat van. Ez azt jelenti, hogy az üzemmérnökségeken egy hókotró és sószóró jármű van készenlétben és éjszakai ügyeletet is tartanak, valamint megkezdték a hófogórácsok kihelyezését.
Nem

kozut_teli_gepatvetel_151109_ja_24.jpg

Fotó: Juhász Ákos

Hóekék, hőmarók és teherautók sorakoznak a közút miskolci üzemmérnökségének udvarán. A szervezet már Borodban is felkészült a havazásra és a fagyokra. A só már a raktárban van, több mint 800 tonnát halmoztak fel. Ez a mennyiség majdnem elég lenne egy enyhébb tél csúszásmentesítésére az üzemmérnökség területén. A sóhoz adalékot is adnak, hogy a szemek ne tapadjanak össze, és bármikor szórni lehessen az utakat.

kozut_teli_gepatvetel_151109_ja_7.jpg

A 3-as út mentén Miskolc és Mályi között van egy mérőállomás, az aszfaltba beépítve pedig egy érzékelő. Ez kiegészítő információt nyújt a burkolat hőmérsékletéről, páratartalmáról, a só koncentrátumáról, a csapadékról, illetve mér szelet és hőmérsékletet. Az itt mért adatokat az eszköz a közútkezelőnek továbbítja, így gyorsan kiderülhet, szükség van-e beavatkozásra.

kozut_teli_gepatvetel_151109_ja_10.jpg

A közút megyei központjában hétfőn gépszemlére készültek. A teherautó orrára szerelt eke csaknem másfél tonnát nyom. A kisebb hóakadályok ellen használják, a nagyobb és keményebb akadályoknál pedig a marógépeket vetik be. A közútkezelő már az egész országban téli üzemmódra váltott.

– A Magyar Közút Nonprofit Zrt. teljes hálózatán már második fokozatban vagyunk november 2. óta – mondta Mikesz Csaba, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója. – Minden mérnökségen az ügyeleti rendszert és a szükséges gépjárműszámot benntartjuk. Tehát ha ma este érkezne a havazás, akkor a holnap reggelre a síkosság mentesítési illetve ha kell a hóeltakarítási munkát el tudnánk végezni.

kozut_teli_gepatvetel_151109_ja_25.jpg

A késő őszi idő miatt egyelőre még nem sok helyen volt szükség beavatkozásra, de volt, ahol már szórni kellett az utakat.

– A nyékládházi üzemmérnökségnek a tiszaújvárosi Tisza hídon már muszáj volt a páralecsapódás miatt beavatkozni – mondta Drotár Judit, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. üzemmérnökség-vezetője. – Mvel a hidak két oldalról hűlő szerkezetek, ezért sokkal hamarabb kialakulnak lecsapódások, illetve ilyen párás helyek.

A közútkezelő Borsodban 55 járművel, köztük 7 hómaróval készült a télre. Az igazgatóság 3000 km közutat kezel, a legtávolabbi helyre körülbelül két órába telik eljutni, és megkezdeni a takarítást.

kozut_teli_gepatvetel_151109_ja_9.jpg

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat