Az országos VÉDA nevű hálózat 160 mobil sebességmérőből és 365 fixtelepítésű közlekedésellenőrző pontból áll. A megyében 10, Miskolcon 4 helyen állítottak fel ilyen rendszert. A sok kamera pedig sok mindent lát.
A rendőrségi animáció azt mutatja, hogy a rendszer azt is észleli, ha a sofőr átlépi a záróvonalat, egy másik kamera figyeli a sebességet és leolvassa a jármű rendszámát, majd háromdimenziós képet készít a kocsiról. A közlekedési helyzetet a rendszer rögzíti, eltárolja és továbbítja, a sofőrt pedig megbüntethetik.
A szupertraffipaxok kapcsán elterjedt az a hír, hogy a kamerák azt is figyelik – a rendőrség pedig büntet –, ha a sofőr eszik, mobilozik vagy dohányzik vezetés közben. A közlekedési szakjogász szerint viszont ez nem így van. Kovács Kázmér elmondta, ha a sofőr eszik, dohányzik, azért nem büntetnek. Ellenben ha nincs bekötve a biztonsági öve, azért igen. Érdekes módon a felsorolt tényállások között nem szerepel a kézben tartott mobiltelefon használata.
A kamerák a rendszám leolvasása alapján azonosítják a járművet, és megmondják, hogy van-e rajta érvényes biztosítás vagy esetleg körözik-e. A rendőrség szerint olyan komplex ellenőrző rendszer mint ez, sehol sem működik. Óberling József, az Országos Rendőrfőkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője elmondta, nincs a világon még egy olyan komplex és az egész országra kiterjedő ellenőrző rendszer, amilyet itt, Magyarországon kifejlesztettek.
– Németországban, Finnországban, az Egyesült Államokban, Spanyolországban is találkoztunk hasonló rendszerelemekkel, de ezt a komplexitást, amit a Magyarországon megvalósított VÉDA projekt tud, azt a világon senki nem tudja rajtunk kívül – emelte ki.
A rendőrség azt mondja, nem a büntetés a cél, hanem a szabályos közlekedésre nevelés, és a balesetek számának csökkentése.