2024. július 29. Márta, Flóra
Az iskolai jegyek előrevetítik-e az életben elért sikereket?
minap.hu
|
2017. február 03. 15:07
|
frissítve: 2017. február 05. 09:26
A teljesítmény állt a középpontjában a jubileumi "Taní-tani" konferenciának, amit a Miskolci Egyetemen tizedik alkalommal tartottak meg pénteken. A szakma jeles képviselői közül hatvanöt előadót hallgathatott meg a közönség, akiknek workshop-jellegű műhelymunkát is biztosítottak a szervezők.

tani_tani_konferencia_170203ml_11.jpg

Fotó: Mocsári László

A Miskolci Egyetem Tanárképző Intézete tudományos konferenciát szervezett, immár tizedik alkalommal "Taní-tani" címmel. Idén a teljesítmény művészetéről beszéltek az előadók. Ádám Anetta, az intézmény mesteroktatója elmondta, az a cél, hogy összehozzák az elméletet és a gyakorlatot.

– Megvizsgáljuk az összefüggéseket a tudományos kutatások és a gyakorlati tapasztalataink között. Mit jelent az, hogy teljesítmény, egyáltalán mi számít annak? Mi áll a teljesítmény mögött? Kik fognak jól teljesíteni, és kik gyengén? Mi a teljesítmény következménye? Mindig azok járnak jól az életben, akik jól teljesítenek az iskolában? Egyáltalán mérhető-e a teljesítmény? Hogyan lehet egy pedagógus teljesítményét számba venni? Továbbá hogyan teljesít a magyar iskolarendszer napjainkban? – sorolta a kérdéseket a mesteroktató.

tani_tani_konferencia_170203ml_5.jpg

A jubileumi konferencia ezúttal e bonyolult problémakör sokoldalú feldolgozását tűzte ki célul olyan neves plenáris előadókkal, mint Lénárt Ágota sportszakpszichológus, aki a budapesti Testnevelési Egyetemről érkezett, vagy éppen Halász Gábor, aki OECD oktatási szakértő szintén Budapestről, és akinek gondolatait műhelybeszélgetésen ismerhették meg a résztvevők.

Ádám Anetta elmondta, hogy már több éve kísérleteznek azzal, hogy workshop-jellegű műhelymunkát biztosítsanak a hallgatóknak a konferencián.

– Három ilyen beszélgetésre invitáljuk a jelenlévőket: az egyiknél a PISA-problémákról lesz szó, amiről most mindenki beszél. Magyarország eredményei ugyanis ezen a nemzetközi tudáskompetencia-mérésen nem voltak kedvezőek. Ezeket elemzik a beszélgető partnerek. Egy másik helyszínen az iskolai innovációt terveztük középpontba helyezni. Egy harmadikon pedig az iskola hétköznapjaira fókuszálnak a műhely tagjai, hogy van-e helye az iskolában a művészetnek. Az elmúlt évekből az a tapasztalatunk, hogy ezeket a műhelybeszélgetéseket már igénylik a hallgatók – fűzte hozzá Ádám Anetta.

tani_tani_konferencia_170203ml_6.jpg

A konferencia résztvevői azt is megtudhatták, hogy lehet-e politikamentesen tanítani, illetve milyen előnyei és hátrányai lehetnek ennek.

– A diákok látásmódjának szélesítése miatt van szükség minél több politikai magánvéleményre a tanárok részéről – véli Fenyő D. György magyar szakos tanár, a konferencia egyik előadója. – Ez azt jelenti, hogy a diákok jó, ha megismernek más szemléletmódokat is, mielőtt saját maguk döntenének politikai kérdésekben. Ráadásul azt gondolom, hogy igazából nem is lehetséges politikamentesen tanítani. Sok próbálkozás volt erre az elmúlt évtizedekben, de ezek nem sikerültek.

tani_tani_konferencia_170203ml_7.jpg

Gaul Emil nyíregyházi egyetemi tanár, aki az egyik beszélgetőműhelyen vezette fel a témát, úgy véli, a Miskolci Egyetem diákközpontú.

– Itt nagy gondot fordítanak arra, hogy a nem érthető dolgok is felszínre kerüljenek. Minden egyetemnek megvan a sajátossága. A Taní-tani konferencia természetesen azért van Miskolcon, mert az itteni egyetemen dolgozók elhivatottságot éreznek arra, hogy hallgatóiknak megtanítsák a gyerekekért vállalt felelősségérzetet – nyilatkozta a szakember.

tani_tani_konferencia_170203ml_9.jpg

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat