2024. június 26. János, Pál
Elmarasztalták a Hende Csaba balesetét okozó ralist
mti.hu
|
2015. szeptember 14. 15:37
|
frissítve: 2015. szeptember 15. 12:49
Jogerősen bűnösnek mondta ki a Balassagyarmati Törvényszék hétfőn közúti baleset okozásának vétségében Vincze Márton raliversenyzőt, akinek járműve 2013. szeptember 19-én ütközött össze a Hende Csaba akkori honvédelmi minisztert szállító autóval a Nógrád megyei Nagylóc határában.

hende.jpg

Forrás: blikk.hu

A versenyzőt kilencszázezer forint pénzbüntetésre ítélte a törvényszék és két év hat hónapra eltiltotta a közúti járművezetéstől. A vádlottnak háromszázhatvankilencezer-ötszáztizennégy forint bűnügyi költséget is meg kell fizetnie. Az ítélet ellen további fellebbezésnek nincs helye.

Tavaly novemberben a Balassagyarmati Városi Bíróság kétszázezer forint pénzbüntetésre ítélte és tíz hónapra eltiltotta a közúti járművezetéstől Vincze Mártont. Az első fokú ítélet nem vált jogerőssé, mert az ügyész mindkét tétel esetében súlyosítást kért, a vádlott és védője pedig a járművezetéstől való eltiltás miatt fellebbezett. Kovács István tanácselnök a hétfői döntés indoklásában kifejtette: a törvényszék nagyobb nyomatékot tulajdonít a súlyosító körülményeknek, így annak, hogy a vádlott magáncélra vett igénybe egy közutat, és tudatosan szegett meg közlekedési szabályokat.

Vincze Márton 2013 szeptemberében egy versenyre készülve tesztelte autóját a Nagylóc és Zsúnypuszta közötti szerpentinen, amikor járműve frontális átfedéssel ütközött a miniszteri autóval. A balesetben a vádlott és utastársa, valamint Hende Csaba és sofőrje is csonttöréses sérüléseket szenvedett. A tesztelés idején CB-rádiós, láthatósági mellényt viselő emberek biztosították a szakaszt, ugyanakkor a tesztelésre nem volt engedélyük.

Másodfokon új szakértő meghallgatásával folytatódott hétfőn a tárgyalás. A vádlott ügyvédje magánszakértői véleményt csatolt, amely – mint mondta – jelentősen eltér a perbelitől és a harmadik szakértői állásponttól is, és sérelmezte, hogy a magánszakértőt a bíróság nem idézte be. Az ő vizsgálata szerint a Hende Csabát szállító Audi a bal oldali sávot is igénybe véve érkezett a baleset helyére, a másik két vélemény szerint Vincze Márton lépte át a záróvonalat. A hétfőn meghallgatott szakértő a rendelkezésre álló nyomokból készített matematikai szimulációval arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy az Audi a saját sávjában közlekedett, és a védelem által felkért kollégája szerinte rosszul, tíz-tizenöt méter eltéréssel pozícionálta a baleset helyszínét.

Perbeszédében az ügyész hangsúlyozta, amikor a vádlott nem felmentésért, hanem enyhítésért fellebbezett, elfogadta a büntetőjogi felelősséget, és azt mondta, a helyzet abból alakult ki, hogy Vincze Márton lényegében versenypályának használta a közutat.

A vádlott ügyvédje – aki amiatt, hogy nem tudják ütköztetni a szakértők véleményét, eredménytelenül kérte a tárgyalás elhalasztását – aláhúzta, továbbra sem tudják a pontos választ arra, hol haladt az Audi, és hol volt az ütközési pont. Ráadásul az első szakértő, aki két éve a helyszíni szemlén is részt vett, az Audi nyomait nem vizsgálta, mert állítása szerint arra nem kapott felkérést – mondta.

A védelem ezúttal is azt kérte, hogy a több évtizede sikeres autóversenyzőt, a több száz magyar bajnokságot megnyerő Vincze Mártont ne tiltsa el a bíróság a járművezetéstől, mert ez egzisztenciális kérdés is. Az ügyész szerint a közúti eltiltás nem korlátozza a versenyzést, Vincze Márton viszont azt mondta, hogy raliversenyen jogosítvány nélkül nem lehet versenyezni.

A hétfői tárgyaláson, ugyanúgy, mint az első fokún, csak a vádlott és védője jelent meg a baleset résztvevői közül.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat