2024. július 29. Márta, Flóra
„Feltárult a tudomány tárháza…” – hatalmas érdeklődés a Kutatók Éjszakáján
Méder Noémi
|
2017. szeptember 30. 15:49
|
frissítve: 2017. október 02. 12:02
A Kutatók Éjszakája már tizenkettedik alkalommal csábította a város különböző pontjaira a tudás szerelmeseit. A belvárosban és a megyei kórházban is rengeteg érdekesség várta azokat, akik szeptember 29-én ellátogattak a Kutatók Éjszakájára, a legtöbb programnak azonban a Miskolci Egyetem adott helyet.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_6.jpg

Fotók: Juhász Ákos

„A Miskolci Egyetem kitárta kapuit” – így nyitotta meg Kékesi Tamás, tudományos és nemzetközi rektorhelyettes, a Miskolci Egyetem professzora a Kutatók Éjszakáját. – Nagy öröm számunkra, hogy ekkora tömeg gyűlt össze idén is, hiszen mi itt az egyetemen a tudás, a tudomány szerelmesei vagyunk, és jó látni, hogy ezzel nem vagyunk egyedül – folytatta a rektorhelyettes. Kiemelte, az egyetem minden kara képviselteti magát ezen a különleges éjszakán.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_17.jpg

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórházban a laboratóriumi vizsgálatokba tekinthettek be az érdeklődők, a belvárosban a Szociológiai Intézet oktatói avatták be a tudásvággyal rendelkezőket a művészet, a kultúra és a sörtörténelem rejtelmeibe. A Mályi Madármentő Állomás szakemberei részletesen bemutatták mindennapos munkájukat a madarakkal, az érdeklődők pedig két bagollyal is találkozhattak.

Mindenki találhatott tehát érdeklődésének megfelelő időtöltést, látnivalót, ha kilátogatott péntek éjszaka valamelyik programhelyszínre.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_14.jpg

A Harry Potter filmek és könyvek rajongói is örülhettek, hiszen nem csupán imádott főhősük varázsállatának mondén másával találkozhattak a Kutatók Éjszakáján, de az Alkalmazott Informatikai Intézet programján belül egy „varázsgömböt” is irányíthattak, mégpedig „varázspálca” segítségével. A Jogi Kar lehetőséget adott arra, hogy egy fotó erejéig felöltsük a híres fekete talárt, amelyben igazi jogásznak… vagy ez esetben a varázslóiskola professzorának érezhettük magunkat.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_70.jpg

Térképes kvízjátékokban is tesztelhették tudásukat a látogatók, az anyagtudományi játékokon belül pedig, a kíváncsi tekintetek színesebbnél színesebb lávalámpákat pásztázhattak, melyeket egy műanyag palackban hoztak létre. Volt még hengerfej puzzle is, emellett az emberi test működésébe is beleshettek a vendégek az Egészségügyi Kar jóvoltából.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_30.jpg

A MIVÍZ standjainál nem csupán a vízzel kapcsolatos tudásukat mérethették meg az érdeklődők, hanem különböző forrásvizeket is kóstolhattak. A legkisebbek pedig színezők segítségével ismerhették meg a víz körforgását, s vízminőség vizsgálatot is végezhettek a résztvevők.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_23.jpg

Az MVK Zrt. egy busznyi érdekességgel készült a látogatók számára. Már az egyetemre jövet retró buszokon utazhattak a szerencsések, a helyszínen pedig ki is állítottak egy naponta közlekedő buszt, amelyen ki lehetett próbálni az ajtók nyitását és zárását. A legizgalmasabb mutatvánnyal Borosnyai Virág szolgált: a forgalomszervezési és forgalomirányítási csoportvezető megmutatta a forgalomirányító rendszert, amellyel az MVK járműveinek mozgását lehet lekövetni. Kiemelte, fontos jelentőségük van a színeknek, amelyeket a számítógépes programon láthatunk. Megmutatta azt is, hogyan lehet a megállókban található kijelzőkre üzenetet kiírni.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_2.jpg

Mende Tamás a Főépület előtti szökőkutat is bevonta egyik látványos kísérletébe: a Műszaki Anyagtudományi Kar docense a víz és a szárazjég reakcióját mutatta be, ami azt eredményezte, hogy a szökőkútból egy füstölgő látványelem lett. Természetesen a füst csak a víz felett keletkezett, a szökőkútnak nem esett baja, így a frissen diplomázott hallgatók a hagyomány szerint ezután is belemászhatnak szakdolgozatuk megvédését ünnepelve.

Az Alkalmazott Informatikai Intézetbe is érdemes volt ellátogatni, itt egy autó szimulátort próbálhattak ki a jövendőbeli pilóták. Kobolák Zoltán elmondása szerint, a Hexa VR egy új szimulációs platformot állított elő, amellyel pillanatok alatt bárkiből pilótát, profi autóversenyzőt, vagy éppen hajóskapitányt, esetleg motorversenyzőt faraghatna.

– A megoldás egy számítástechnikai periféria, illetve a hozzá kapcsolódó szoftver. A jelenleg piacon lévő megoldásokkal szemben itt nemcsak hang és képhatásokhoz juthatnak a felhasználók, hanem az erőhatások visszacsatolása révén, mozgással is valósághűbbé teszi a berendezés a felhasználói élményt – részletezte az előadó.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_59.jpg

Azt is elárulta, hogy a szimulátorok gyártása, itthon teljes mértékben a magyar tulajdonú HexaVR Kft-nél zajlik, egészen a belépő szinttől a csúcskategóriás egyedi igényeket kiszolgáló rendszerekig. A fejlesztésnek az is célja, hogy 4-5 hónap múlva akár az otthonokban is elérhető legyen a szimulátorral az autó vagy motorversenyzés élménye.

kutatok_ejszakaja_170929_ja_68.jpg

A Miskolci Egyetem élővilágát figyelhették meg az „éjjeli baglyok”, akik kíváncsiak voltak például a denevérek életére, de az Elmeháza is különleges és izgalmas játékokkal készült.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat