2024. április 20. Tivadar
A tehetség ott van minden gyerekben
Répássy Olívia
|
2015. október 16. 16:18
|
frissítve: 2015. október 17. 20:23
A mottó önmagáért beszél. Erre tették fel az elmúlt egy évüket a Kalán Néni Összefogás Egyesület tanodái. A húsz gyermekvédelmi szakemberből álló gárda hármat is indított, hogy felkarolja a tehetségeket. Eredményesen.

kalan_tanoda_151016ml.jpg

Fotó: Mocsári László

    Csak tantárgyi felkészítésnek indult, de végül tehetséggondozás lett belőle. Tavaly szeptemberben kezdte meg működését a három Kalán Tanoda. Egy a Vasgyárban, egy a belvárosban és egy Sajószentpéteren válogatott össze felsős diákokat és a középiskolai korosztályt, hogy beleépítve a gyerekek egyéni tanrendjébe, valami plusz alapot biztosítsanak tanulmányaikhoz, életükhöz. A szakemberek gyakorlati tudást közvetítettek a tanoda diákjainak, amit egy újszerű oktatási módszerrel valósítottak meg.

– Én történelemből hármas-négyes voltam – mondta el Budai Regina, aki a Kaffka Margit Általános Iskolában hatodikos –, most viszont a legjobbak között vagyok. Sok segítséget nyújtottak a tanárok. Itt, a tanodában nem volt olyan szigorúság, mint az iskolai órákon. Jobban el tudták magyarázni a tananyagot, hiszen volt, hogy egyedül tanultunk a tanárral.

kalan_tanoda_151016ml_5.jpg

De nemcsak tanulmányaikban segítették a diákokat, hanem életfelfogásukat is megváltoztatták.

– Én eddig nem nagyon mertem kiállni mások elé egy előadással – árulta el Kiss Mátyás, aki a Munkácsy Mihály Általános Iskolába jár, és hetedikes –, most viszont lett önbizalmam. Ráadásul több barátom van, mint volt.

kalan_tanoda_151016ml_2.jpg

Érettségi, felsőoktatásban tanulás és sikeres munkaerő-piaci szereplés a célja a pedagógusoknak. És hogy hogyan érték el ezeket az eredményeket a tanoda munkatársai?

– Mérések alapján voltak besorolva a gyerekek differenciált oktatásba – magyarázta Orliczkiné Bánvölgyi Bernadett, a Kalán Néni Összefogás Egyesület elnöke –, és háromféle műveltségi területenkénti fejlesztést készítettünk elő nekik. Arra voltunk kíváncsiak, hogy saját magukhoz képest mire képesek. Mindenkiből maximálisan akartuk kihozni azt, ami benne van. Így lett a program fejlesztés, tehetségkutatás és tehetséggondozás egyben.

A pénteki projektzáró rendezvényen a Miskolci Egyetemen Pillár Zsófia, az Emberi Erőforrások Minisztérium felzárkózásért felelős helyettes államtitkárságának szakreferense kifejtette, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek nagyon kevesen jutnak el szakképzésig.

– A kormánynak fontos a lemorzsolódás megakadályozása és a végzettségi szint növelése. Ezzel csökkentik a szegénységet. A miskolci tanodánál kiváló, hogy gyakorlatorinentált és hogy a szakemberek képzésére is figyelnek – mondta.

A diákok egy része a záró rendezvényen bemutatta a tehetségterületeket: zene, ének, tánc és színjátszás.

kalan_tanoda_151016ml_3.jpg

A Lájkold a tudást! című programban több mint száz gyerek vett részt, a három projekt összesen kilencvenmillió forintba került. Tanodánként hét számítógépet vettek, továbbá híradástechnikai eszközöket, hangszereket és játékokat a gyerekek foglalkozásaihoz. Valamint ellátogattak egyebek mellett a Szerencsi Csokoládéfesztiválra és hajózni Szentendrére. A tanodák létrehozásában segített Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Miskolci Egyetem.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat