A vágányzári menetrendet több fázisra dolgozták ki, a 2019. február 4-én kezdődő ütem május 12-ig tart. 2020 végéig 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon; a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, korszerű és akadálymentes állomások, peronok, P+R parkolók, új átjárók, buszfordulók és zajvédő fal is épül. A felújítás ideje alatt összesen hatvanhat busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz. Gödöllőről a pótlóbuszok mellett a H8-as HÉV sűrűbb közlekedéssel biztosítja az eljutást Budapestre, az Örs vezér teréig, a H9-es HÉV-vonalon pedig Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak.
2019-ben, a tíz hónapos vágányzár ideje alatt a tervek szerint négy állomás és csaknem huszonkettő kilométer nyíltvonali vonalszakaszt építenek át a vasúti hidakkal együtt. Az elvégzendő feladatok rendkívül feszített munkavégzést követelnek meg, melyre a korszerű pályafelújító berendezések hatékony alkalmazása mellett is csak teljes forgalomkizárás mellett van lehetőség. A vágányzár bevezetését a vonal terepviszonyai is indokolják, az építés kiszolgálása ugyanis a vasút melletti dombos területekről nem oldható meg.