9.49 | Zárt ülés, a közgyűlés vége
A nyílt napirend előterjesztéseinek megtárgyalása után következett a zárt ülés, melyen javaslatot tárgyaltak fellebbezések elbírálására egyedi szociális hatósági ügyekben, közigazgatási bírság megállapítására irányuló hatósági ügyben és fellebbezések elbírálására közterület-használati ügyekben.
Ezt követően a közérdekű kérdések következtek volna, ám ezt ügyrendi javaslat alapján lezárták, így a végszavazással folytatódott a közgyűlés, melyen minden előterjesztés zöld utat kapott.
Ez volt ennek a ciklusnak az utolsó közgyűlése, legközelebb az önkormányzati választás után már az új képviselő-testület alakuló ülésével folytatódik majd a grémium munkája.
Kriza Ákos polgármester megköszönte minden képviselő munkáját az elmúlt négy évben és sok sikert, jó egészséget kívánt.
9.28 | Megállapodások, pályázatok
Következett a Miskolc város megállapodásaival kapcsolatos előterjesztések tárgyalása. Ezek: Javaslat a Miskolci Rendőrkapitányság Diósgyőri Rendőrőrssel ingyenes használati szerződés megkötésére, Javaslat a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás Társulási megállapodás módosításának jóváhagyására, illetve Javaslat egyes önkormányzati tulajdonú ingatlanok térítésmentes használatba adására.
A napirendekhez hozzászólás nem lévén, következett a pályázatokkal összefüggő előterjesztések tárgyalása. Ezek: Javaslat a Miskolc, Földes Ferenc u. (8690 hrsz.) és Kis-Avas II. sor (8685 hrsz.) ingatlan közötti partfalkárosodás, útleszakadás helyreállításával kapcsolatos döntések meghozatalára, Javaslat a K.E.O.P-1.2.0/B Miskolc város meglevő szennyvízcsatorna hálózatának bővítése és III. tisztítási fokozat létesítés című projekt megvalósulásához szükséges önerő biztosítására, Javaslat támogatási és vagyonkezelési szerződés aláírására a HULEJAF-2013-0001 pályázati eljáráshoz kapcsolódóan, Javaslat a Területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régiókban (ÁROP-1.A.3-2014.) című pályázat beadására, illetve a javaslat a Horizon 2020.SCC-2015 Okos városok a Duna Régióban munkacímű pályázattal kapcsolatos döntések meghozatalára.
Tompa Sándor (DK) szerint ezek az előterjesztések ugyan a város fejlődését szolgálják, azonban meg kell nézni, hogy mire szórja el a város a pénzt, és milyen pályázat az, amin érdemes elindulni.
Fedor Vilmos afelől érdeklődött, hogy az Avason megtörtént-e a károk felmérése, az egyeztetés az érintettekkel, és lesz-e felelősségre vonás a leszakadt partfal miatt.
Jakab Péter (Jobbik) szerint ugyanazokat a köröket futja a város, most éppen 34 millióért gondolkodnak azon, hogyan kellene felzárkóztatni. Az esélyegyenlőség titka, hogy mindenkire ugyanúgy vonatkozzanak a törvények, jegyezte meg, ha ezt elérik, akkor eljutnak az esélyegyenlőséghez.
Rostás László főépítész elmondta, az elmúlt két év alatt elvégezték az Avas geológiai vizsgálatát, ami bebizonyította, hogy vannak olyan rétegei a talajnak, amelyek vizet kapva folyóssá válnak. Több helyen megváltoztatták a talaj szerkezetét az elmúlt évtizedekben, ami miatt a csapadék könnyebben szivárog le ehhez a réteghez. A Miskolci Egyetem már elkészítette azt az anyagot, ami javaslatokat tesz a megoldásra, ezt be is fogják hozni a közgyűlés elé. A növényzetet mindenképp meg kell változtatni, a fák ugyanis komoly gondot fognak okozni.
Pfliegler Péter alpolgármester számára érthetetlen, hogy pályázatok kapcsán hogyan hangozhat el a pénzszórás szó, hiszen pontosan pénzek elnyeréséről tárgyalnak. Kiemelte, a pincetulajdonosokkal közösen igyekeznek lépni az Avason, hogy elérjék a kívánt célt.
8.53 | Városüzemeltetés
Következtek a településfejlesztéssel és városüzemeltetéssel kapcsolatos előterjesztések. Ezek: Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Településszerkezeti Tervének (TszT) és a Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról (MÉSZ) szóló 21/2004.(VII.6.) önkormányzati rendeletének módosítására, Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának és Integrált Területi Programjának elfogadására, Javaslat a Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt előrehaladásáról szóló 2014. február – 2014. szeptember közötti időszakra vonatkozó beszámoló elfogadására, valamint a Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a MIK Miskolci Ingatlangazdálkodó Zrt. között 2013.február 18-án létrejött Megállapodás térítésmentes eszközátadásról szóló szerződés módosítására.
Pfliegler Péter alpolgármester a vita előtt elmondta, újabb források nyílnak meg hazánk és Miskolc számára a 2014–2020-as uniós tervezési időszakban. Ha a megkezdett úton tudunk továbbhaladni, akkor hatalmas fejlődésre számíthatnak, a kormány támogatását is magunkénak tudva. Nagy jelentőséget tulajdonít az integrált településfejlesztési stratégiának, amelyben kiemelt szerepe van a zöld város gondolatának.
A napirend vitájánál Tompa Sándornak (DK) harmadszor sem sikerült a napirendről beszélni, így harmadszor vonták meg tőle a szót.
Jakab Péter (Jobbik) szerint bizalmi válság van a Fidesszel szemben, így kérdés, hogy meg tudják-e csinálni, amiről vizionálnak.
Tompa Sándor a humánerőforrás hiányáról beszélt.
Pakusza Zoltán (Jobbik) szerint kérdéses, hogy a tervekből mi fog megvalósulni, mert a politika mindig átírja az egészet. Hat akcióterületet jelöltek ki, de ebbe nem került be Pereces, javasolja, hogy csatolják a diósgyőrihez.
Kiss Gábor alpolgármester elmondta, nem kerül be a stratégiába minden projekt, hiszen van, amit más forrásból finanszíroznak. A területi programok első eleme, az integrált gazdaságfejlesztés a munkahelyteremtésre fókuszál. A magas fejlesztési értékű projekteket szeretnék támogatni, ezért épül tudáspark az egyetemmel együttműködve. Szólt arról is, hogy valamennyi óvodát és bölcsődét megújítják, de rendelkezésre állnak majd a források a szociális intézmények felújítására is.
8.33 | Vagyongazdálkodás
Következtek az önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos előterjesztések. Ezek: Javaslat a Miskolc 23371/3 hrsz-ú ingatlan (Vasgyári templom földterülete) a Miskolc, Diósgyőr-Vasgyár Református Egyházközség részére történő értékesítésére, Javaslat a Miskolc 8483 hrsz-ú ingatlan (Miskolc, Csengey G. u. 3–5.) a Magyar Cserkészszövetség részére történő értékesítésére, Javaslat az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012(VII.15.) önkormányzati rendelet módosítására, Javaslat a DVTK Futball Akadémia létrehozásával kapcsolatos döntések meghozatalára, Javaslat a Miskolc 11 689/8 hrsz-ú ingatlan a Miskolc-Avasi Református Egyházközség részére történő értékesítésére, illetve javaslat egyes ingatlanok értékesítésére.
A vita előtt Menyhárt Szabolcs, a gazdálkodási osztály vezetője a Diósgyőri Futball Akadémia kapcsán elmondta, kétmilliárd forintból jöhet létre az épületegyüttes és az akadémia a sportligetben, ehhez a közgyűlésnek néhány ott lévő ingatlant a törzsvagyonból ki kell vonni. A volt tiszti kaszinó épületének a felújítását és a miskolciaknak való visszaadását vállalta a Magyar Cserkészszövetség.
Szélyes Domokos, a MIK Zrt. vezérigazgatója elmondta, a telep-felszámolási program felgyorsítása érdekében szeretnének bevonni külső tőkét is, ezért javasolják két ingatlan eladását a Gizella és a Szendrei utcában, amelyek így a leromlott állapotból feljavulva új funkciót kaphatnak.
Tompa Sándor (DK) ismét nem a napirendről beszélt, így megvonták tőle a szót, ezek után nem volt hajlandó leülni, így a következő megszólaló a helyéről volt kénytelen beszélni.
Kiss János (Fidesz) felhívta a figyelmet arra, hogy a Cserkészszövetség vállalta: újra életet leheljen a Csengey utcán lévő ingatlanba. A baloldal becsapja a miskolciakat akkor, amikor a stadionfejlesztésért aggódnak, hiszen a tavaszi országgyűlési választáson a stadionépítések ellen kampányoltak. Ennek megfelelően csak akkor lesz új stadion, ha a Fidesz fogja vezetni a várost, és nemcsak új stadion épül, hanem futballakadémia is. Olyan komplexum jön létre, ami alapot teremt ahhoz, hogy a DVTK csapata magasabb szintre tudjon lépni.
A vitát képviselői javaslatra – az előző vitához hasonlóan – lezárták az ellenzék viselkedésére hivatkozva.
7.33 | Gazdálkodási kérdések
A közgyűlés az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos előterjesztések megtárgyalásával kezdődött. Ezek: Javaslat az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló 5/2014.(III.10.) rendelet módosítására (I. féléves korrekciós javaslat), Javaslat az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló 5/2014,(III.10) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó határozatok meghozatalára (I. féléves előirányzat módosítás). Tájékoztató az önkormányzat I. féléves gazdálkodásáról, illetve a javaslat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások helyi szabályairól szóló 2262010.(VI.30.) önkormányzati rendelet módosítására című előterjesztés megvitatásával kezdődött.
Farkasné Hadházi Ildikó, a gazdálkodási főosztály vezetője kiegészítőjében elmondta, az adósságkonszolidációnak köszönhetően az önkormányzat gazdaságilag megerősödött, jelentős többletfeladatokat tudott vállalni, mint például a Salkaházi Sára-program. Ugyanakkor például a településüzemeltetésre plusz 1 milliárd, közösségi közlekedésre plusz 450 millió forintot fordítottak, és számos egyéb területre tudtak nagyobb támogatási összeget fordítani.
Óvári Zsuzsanna, a humán főosztály vezetője a Salkaházi-program kapcsán elmondta, kiemelten sikeres, közel 32 ezer kérelem érkezett be, ezeket már feldolgozták. Javasolják, hogy a programot terjesszék ki a 60 év feletti rokkantnyugdíjasokra is, ami nagyjából 2200 miskolcit jelent.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető elmondta, örömteli, hogy eredményekről lehet és kell szót ejteni. Gondoskodó város lett Miskolc ennek a nehéz ciklusnak a végére, a gazdasági fejlesztések mellett a szociális ellátásokra is tud megfelelő forrásokat fordítani. Történelminek nevezte, hogy a kormány átvállalta az önkormányzatok adósságát, hiszen 2010 előtt volt rá példa, hogy a működéshez is hitelt vett fel a szocialista városvezetés. Mély gödörből kellett indulnia 2010-ben a Fidesz – KDNP vezette városnak, 60 milliárdot meghaladó adósággal vették át a városvezetést. Sikerült ebből a mély gödörből kijönni, és olyan gondoskodó programot elindítani, mint a Salkaházi Sára-program.
Mokrai Mihály (MSZP) szerint nincsenek gazdálkodási motívumok a költségvetésben. Az önkormányzat nem tud hitelt lehívni, mert nem adnak neki, hiteltelen, tette hozzá. A város bevételeit pedig tragikusnak minősítette, ami miatt fejlesztésekre már nem jut forrás.
Bartha György (MSZP) a Mária és a Csavar utca csapadékvíz-elvezetését hiányolta a korrekcióból. A környezetvédelmi hatóság hat utcára adott ki kötelezést, de az önkormányzat csak ezeknél kétszer is fellebbezett, és a mai napig sem csinálták mg. Várták az ott élők, hogy bekerül a korrekcióba, de nem történt meg.
Jakab Péter (Jobbik) szerint a költségvetés csak azt tükrözi, hogy kampányév van, megnövekedtek a Fidesz kiadásai, amit a miskolciak fizetnek meg. A költségvetés hitelfelvétellel számol, ami véleménye szerint azt jeleni, hogy Salkaházi-programból kapott tízezer forintot kamatokkal a szépkorúak unokái fizetik meg.
Kovács László (KDNP) megköszönte a körzetében élő nyugdíjasok nevében azt a tízezer forintot, amit már a napokban kézhez is kaptak. Örömét fejezte ki, hogy a rokkantnyugdíjasok hangját is meghallotta a város, és ők is bekerülhetnek a programba.
Kiss János (Fidesz) frakcióvezető megjegyezte: nem állították, hogy itt a Kánaán, de egy nehéz út nehéz szakaszát a hátuk mögött hagyták, és erre büszkék. Ha a Fidesz – KDNP szerény tud maradni ilyen gazdasági teljesítmény mellett, akkor a szocialistáknak nagyon szerénynek kellene lenniük. Ma Magyarországon a legmagasabba a GDP-növekedés, emelkednek a reálbérek és nyugdíjak, miközben a harmadik rezsicsökkentést élhetik át éppen az emberek. A helyzet hasonlóan jó Miskolcon is, haladunk előre a nehéz úton, soha ennyi helyi adóbevétel nem volt, mint 2014-ben. Háromezerrel több munkahely van ma, mint 2010-ben, amikor még zuhanórepülésben csökkentek az álláshelyek.
Mokrai Mihály szerint a város teljes gazdálkodásához hozzátartozik az is, hogy a Miskolc Holdingnak növekedett az adóssága.
Seresné Horváth Zsuzsanna (Fidesz) elmondta, valós problémát említett Bartha György, de ez nem az elmúlt évek, hanem évtizedek problémája, amit már korábban meg kellett volna oldani.
Tompa Sándor (DK) arról beszélt, hogy Miskolcon csak kampány pénzszórás van, de mivel két perc után sem a napirendről beszélt, megvonták tőle a szót.
Kiss János felhívta a figyelmet, hogy amikor együtt a város és a kormány, akkor el lehet juttatni egy várost oda, hogy eltűnjön az adósságállománya.
A vitát követően Pfliegler Péter alpolgármester elmondta, a Mária és a Csavar utcára készen vannak a tervek, a vízjogi engedélyek beadására készülnek. A Salkaházi-programot pedig ez a városvezetés folytatni fogja.
Farkasné Hadházi Ildikó elmondta, működéshez nem vettek fel hitelt. Fejlesztésekre előbb 2, majd egymilliárd forintot vettek fel 2011-ben és 2012-ben, ezt követően ennél is kevesebbet, de ezeket is konszolidálták, így a város hitelállománya jelenleg 0 forint. A város vagyona 194 milliárd 2011-ben, de 2013-ban már 198 milliárd, miközben például 5 milliárdnyi vagyonelemet adtak át a MIK-nek.
Kriza Ákos hozzátette, nem hitelből fizetik a Salkaházi-programot, hanem a megnövekedett bevételekből, stabil lábakon áll a város gazdálkodása.
A költségvetésről szóló rendeletről – az előzetesen elfogadottak szerint – a vita után azonnal szavazott a grémium, elfogadva a javaslatot és rendeletet alkotva.
7.00 | Napirend előtt – megemlékezés, Takata
Az ülés elején a közgyűlés Orosz Lajos volt alpolgármesterre emlékezett, aki a közelmúltban tragikus balesetben hunyt el. A Magyar Szocialista Párt képviselőjéről Simon Gábor városi elnök szólt. Egyperces néma felállással megemlékezett a grémium Kiss Lajos egykori válogatott kajakozóról is.
Egy rövidfilmet is megtekintett a képviselőtestület arról, hogy a magyar kormány, ötvenedik cégként, a Miskolcon beruházó Takata cégcsoporttal kötött stratégiai együttműködési megállapodást.
Ezt követően a javaslatok napirendre vétele és a napirend elfogadása következett. Az MSZP-frakció által benyújtott javaslatról – beszámoló elkészítésére a DVTK stadion építése ügyében – Kriza Ákos polgármester elmondta, a stadionrekonstrukcióval kapcsolatos támogatási szerződést aláírták, így javasolja a napirendről való levételt. A Javaslat beszámoló elkészítésére a miskolci telepfelszámolás ügyében lezajlott minisztériumi egyeztetésekről című előterjesztés kapcsán a polgármester jelezte, napi rendszerességgel tájékoztatják a közvéleményt, így szintén nem indokolt a javaslat tárgyalása.
Ezt a grémium meg is szavazta. A képviselők 11 sürgősségi előterjesztés napirendre tűzéséről döntöttek, így összesen 21 javaslatot tárgyalnak nyílt, és hármat zárt ülésen
.Az előzetesen kiküldött napirendi javaslat:
1. Javaslat az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló 5/2014.(III.10.) rendelet módosítására (I. féléves korrekciós javaslat)
2. Javaslat az Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló 5/2014.(III.10) önkormányzati rendelet módosítására és kapcsolódó határozatok meghozatalára (I. féléves előirányzat módosítás). Tájékoztató az Önkormányzat I. féléves gazdálkodásáról
3. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Településszerkezeti Tervének (TszT) és a Miskolc Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról (MÉSZ) szóló 21/2004.(VII. 6.) önkormányzati rendeletének módosítására
4. Javaslat a Miskolc 23371/3 hrsz-ú ingatlan (Vasgyári templom földterülete) a Miskolc Diósgyőr-Vasgyár Református Egyházközség részére történő értékesítésére
5. Javaslat a Miskolc 8483 hrsz-ú ingatlan (Miskolc, Csengey G.u. 3-5) a Magyar Cserkészszövetség részére történő értékesítésére
6. Javaslat a Miskolci Rendőrkapitányság Diósgyőri Rendőrőrssel ingyenes használati szerződés megkötésére
7. Javaslat a Miskolc Környéki Önkormányzati Társulás Társulási megállapodás módosításának jóváhagyására
8. Javaslat a Miskolc, Földes Ferenc u. (8690 hrsz.) és Kis-Avas II. sor (8685 hrsz.) ingatlanok közötti partfalkárosodás, útleszakadás helyreállításával kapcsolatos döntések meghozatalára
9. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Integrált Településfejlesztési Stratégiájának és Integrált Területi Programjának elfogadására
10. Javaslat a Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt előrehaladásáról szóló 2014. február - 2014. szeptember közötti időszakra vonatkozó beszámoló elfogadására
Zárt ülés:
11. Javaslat fellebbezések elbírálására egyedi szociális hatósági ügyekben
12. Javaslat fellebbezések elbírálására közigazgatási bírság megállapítására irányuló hatósági ügyben
13. Javaslat fellebbezések elbírálására közterület használati ügyekben
14. A Magyar Szocialista Párt Miskolci Önkormányzati Frakciója által az Önkormányzat Szervezési és Működési Szabályzatáról szóló, 7/2011.(III.16.) önkormányzati rendelet 14.§-a alapján indítványozott rendkívüli közgyűlés összehívásához kapcsolódó napirendi pontok, melyek az SZMSZ 14.§ (5) bekezdése értelmében az ülés napirendjébe beolvadnak.
15. Javaslat beszámoló elkészítésére a DVTK stadion építése ügyében
16. Javaslat beszámoló elkészítésére a miskolci telepfelszámolás ügyében lezajlott minisztériumi egyeztetésekről
Sürgősségi:
1. Javaslat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások helyi szabályairól szóló 2262010.(VI.30) önkormányzati rendelet módosítására
2. Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012 (VII.15.) önkormányzati rendelet módosítására
3. Javaslat a DVTK Futball Akadémia létrehozásával kapcsolatos döntések meghozatalára
4. Javaslat a Miskolc 11689/8 hrsz-ú ingatlan a Miskolc-Avas Református Egyházközség részére történő értékesítésére
5. Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a MIK Miskolci Ingatlangazdálkodó Zrt. között 2013. február 18-án létrejött megállapodás térítésmentes eszközátadásról szóló szerződés módosítására
6. Javaslat egyes önkormányzati tulajdonú ingatlanok térítésmentes használatba adása
7. Javaslat a K.E.O.P-1.2.0/B Miskolc város meglevő szennyvízcsatorna hálózatának bővítése és III. tisztítási fokozat létesítés című projekt megvalósulásához szükséges önerő biztosítására
8. Javaslat támogatási és vagyonkezelési szerződés aláírására a HULEJAF-2013-0001 pályázati eljáráshoz kapcsolódóan
9. Javaslat a területi együttműködést segítő programok kialakítása az önkormányzatoknál a konvergencia régiókban (ÁROP-1.A.3-2014.) című pályázat beadására
10. Javaslat a Horizon 2020.SCC-2015 Okos városok a Duna Régióban munka című pályázattal kapcsolatos döntések meghozatalára
11. Javaslat egyes ingatlanok értékesítésére