Óriási problémát jelent a világnak a műanyagok okozta környezetszennyezés. Csak műanyaggal bélelt kávés papírpoharakból 600 milliárdot használ el az emberiség évente, nem csoda, hogy ennek a mennyiségnek a tizedéért felelős Starbucks óriási jutalmat ajánlott annak, aki megoldja a kávéspoharak okozta problémát – írja az origo.
Mint ismertes, a cég rengeteg hulladékot termel az eldobható kávéspoharak révén, de a Starbucks szeretne beállni a környezettudatos cégek sorába. Bár elsőre azt hihetnénk, hogy ezek a poharak újrahasznosíthatóak, azonban a pohár belsejében található egy vékony polietilén réteg, amelynek köszönhetően rendkívül körülményes az újrahasznosítás.
Erre a rétegre azért van szükség, hogy ne ázzon el a papír, és meleg maradjon az ital. Az újrahasznosítás aránya annyira rossz, hogy gyakorlatilag minden 400. pohárból csak egy kerül újra forgalomba.
Márpedig ez félelmetes mennyiségű szemetet eredményez, csak Nagy-Britanniában naponta 7 millió ilyen pohár kerül a szemétbe – írja az Independent. Ez éves szinten 2,5 milliárd darabot jelent Nagy-Britanniában,és 600 milliárdot globálisan.
A probléma nem új keletű, többféle megoldással is próbálkoztak már. Egyfelől a britek szerették volna bevezetni az úgynevezett tejeskávéadót (25 penny poharanként), azonban a javaslat elhasalt.
Bár tejeskávéadó nem lesz,de egy másik javaslat szerint 2023-tól betiltanák az ilyen poharakat. Maguk a kávézók is próbálják a nem papírpoharas fogyasztást ösztönözni. Nagy-Britanniában a Starbucks 5 penny extra díjat számol fel a papírpoharak után, másfelől kedvezményeket biztosít azoknak, akik hordozható, többször használatos pohárba/üvegbe kérik a kávét.
Azonban ezek a törekvések nem érték el a kívánt hatást, így nem maradt más megoldás, mint a pénzdíj felajánlása.
10 millió dollár a megoldásért
A Starbucks nagyon komolyan veszi a problémát, és most 10 millió dollárt ajánlottak fel annak a magánszemélynek vagy cégnek, aki olyan poharat készít, amelyet 100 százalékban újra lehet hasznosítani.
Rövid ideig tartotta magát egy olyan elképzelés, hogy talán egyszerűbb lenne teljesen műanyagból készíteni ezeket a poharakat, így maga az újrahasznosítás sem lenne annyira nehéz.
Azonban ez az elképzelés – még magas arányú újrahasznosítás mellett is – hatalmas környezeti terhelést eredményezne, így ez nem lehet végső megoldás.
A probléma nem csak a Starbucksot érinti. A Dunkin' Donuts 2020-ra tervez valamilyen megoldás, míg a McDonald's 2025-öt jelölte meg a jelenlegi poharak kivezetésének dátumaként.