„Párbeszéd a diákokkal az Európai Unió jövőjéről” volt a címe Zupkó Gábor előadásának, melyet az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, és a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Europe Direct Információs Központ közösen szervezett a Földes Ferenc Gimnáziumban.
– Már jó másfél évtizede részesei vagyunk az Európai Parlament Modellnek. Itt a fiatalok lemodellezik az Európai Parlament működését, minden évben egy adott témacsoporton belül készülnek fel aktuális témákból. Egy „nemzeti ülés” keretében aztán éppen úgy tárgyalnak ezekről, mintha egy EP ülésen lennének – mondta el Veres Pál, a gimnázium igazgatója.
Az Euroschool program keretében a diákok már többször jártak Strasbourgban. A tavalyi évben pedig az Európai Parlament nagykövetiskolája lehetett a gimnázium - ez annak elismerését jelentette, hogy az intézményben az EP-vel kapcsolatos oktatás folyik.
– Mindezeknek is köszönhető, hogy Zupkó Gábor, az Európai Bizottság hazai képviseletének vezetője találkozni kívánt a diákjainkkal, és előadást tartani számukra az Unió működéséről, az európai párbeszédről – hangoztatta az igazgató.
Zupkó Gábor kihangsúlyozta, minden magyar polgár uniós polgár is egyben. Ezért nagyon fontos, hogy részt vegyenek abban a párbeszédben, amely az Unió jövőjéről szól. Az ezzel kapcsolatos tervek egyaránt érintik a diákokat, nyugdíjasokat, vállalkozókat és mindenkit, aki itt él. Fontos, hogy elmondják a véleményükett, hiszen az Unió jövője mindannyiunk jövőjét befolyásolja.
– Európa akkor tud sikeres és befolyásos lenni, ha összetartunk. Ha közösen képviseljük az érdekeinket, együtt tartjuk és hatékonyan működtetjük a világ legnagyobb kereskedelmi piacát – hangoztatta Zupkó Gábor.
A megszólaló diákok tájékozottak voltak az EU felépítéséről és intézményeiről, hiszen az Unió nagykövetiskolájának tanulóiként a legkülönfélébb programokban vesznek részt. Ezek során folyamatosan bővíthetik az Európai Unióval kapcsolatos tudásukat. Zupkó Gábor szinte összes kérdésére tudták a választ, ezt az Európai Bizottság hazai képviseletének vezetője apró ajándéktárgyakkal jutalmazta.
Az előadáson szó volt még többek között az európai intézmények működéséről, illetve a döntéshozatal folyamatától, a gimnázium diákjai pedig végig aktívan közreműködtek prezentációban.