2024. április 26. Ervin
Átadták a segélyhívó központokat
Cs. M.
|
2014. szeptember 09. 11:58
|
frissítve: 2014. szeptember 29. 22:14
Nem épületet, hanem az ország lakosainak biztonságát szolgáló rendszert avatunk most, mondta Pintér Sándor belügyminiszter kedden, Miskolcon, az egységes segélyhívó rendszer mindkét központjának közös avatásán.

segelyhivo1.jpg

Az egységes európai segélyhívó szám ugyan már régóta hívható, de a hívószám mögötti egységes rendszer kiépítése 2011-ben kezdődött Magyarországon a miskolci és szombathelyi központ kialakításával. Május óta ezek a központok fogadják azok hívását, akik a 112-t vagy a még élő rendőrségi segélyhívószámot, a 107-et tárcsázzák. A közös avatóünnepséget szeptembert 9-én, Miskolcon tartották.

– Új központ, modern technika, új szervezet, gyorsabb reagálás, nagyobb biztonság. Nem épületet avatunk most, hanem az ország lakosai, az itt járó külföldi vendégek érdekében létrehozott, számukra nagyobb biztonságot nyújtó egységes segélyhívó rendszert – kezdte avatóbeszédét a Miskolci Hívásfogadó Központban megtartott keddi ünnepségen Pintér Sándor belügyminiszter.

Emlékeztetett, az Európai Unióban az 1980-as években ismerték fel, hogy saját állampolgáraik biztonságát akkor tudják leginkább garantálni, ha segítik őket abban, hogy más országokban is tudják, hová kell fordulni, ha bajba kerülnek. Ennek a felismerésnek az eredménye lett az egységes elvek alapján működő segítségnyújtási rendszer, amihez most Magyarország is hozzákapcsolódik, méghozzá Európa egyik legfejlettebb technikai hátterével.

segelyhivo.jpg

– Az országban két központot hoztunk létre, Miskolcon és Szombathelyen. Mindkét helyen szakképzett munkatársak fogadják és kezelik nemcsak a magyar, de az angol, német, francia és a szomszédos országok nyelvén beérkező hívásokat is – hangsúlyozta.

A belügyminiszter elmondta, a rendszer fontosságát bizonyítja, hogy a beérkező hívások 70 százaléka semmilyen intézkedést nem igényel, 18 százalékuk információt kér, és 12 százalékuk jelent feladatot a rendőrségnek, tűzoltóknak, mentőknek.

– Ebből is látszik, mekkora terhet vesznek le az intézkedésre készen álló szervekről, hiszen nekik már csak a 12 százalékkal kell foglalkozniuk.

Jelenleg épül ki a kapcsolat a 1818-as közigazgatási információs vonallal, és további lépések várhatók az egészségügy felé, beszélt a tartalmi bővülési lehetőségekről a belügyminiszter. Végezetül köszönetet mondott az EU-nak, hiszen uniós forrásból biztosították a fejlesztésre fordított, összesen közel 5,5 milliárd forintot. És köszönetet mondott Miskolc városának is, hiszen biztosította az alap infrastruktúrát. De ők sem jöttek üres kézzel, hiszen Miskolcon 323, Szombathelyen 296 munkahelyet teremtettek.

Ehhez a gondolathoz csatlakozott köszöntőjében Kriza Ákos, Miskolc polgármestere, aki arról szólt, a központ létrehozása két, a város számára kiemelt területet is érint: a munkahelyteremtést és a közbiztonságot.

– Nagyon fontos, értékteremtő fejlesztés ez a város számára, hiszen nemcsak az egyének céljait szolgálják az új munkahelyek, hanem a közösségét is. Ezek beletartoznak abba a 3000 új munkahelybe, amit az elmúlt években teremtettünk a városban – mondta a polgármester.

Emlékeztetett: a közbiztonság, a biztonságérzet megteremtése mindig is a városvezetés elsődleges céljai közé tartozott. Az ennek érdekében megtett lépések közé tartozik a térfigyelő kamerarendszer bővítése, a segélyhívó oszlopok felállítása, a járőrpárok számának növelése, az önkormányzati rendészet létrehozása éppúgy, mint a nyomortelepek felszámolása.

– A központ révén pedig, bár országos hatáskörű a feladatuk, a miskolci polgárok mégis tudhatják: ha baj van, közel a segítség – fogalmazott Kriza Ákos.

A központot felavatva a szalagot Pintér Sándor és Papp Károly országos rendőrfőkapitány vágta át, majd a hívásfogadó központok felállítása során nyújtott kiemelkedő szakmai munkájuk elismeréseként öt munkatárs elismerést vehetett át, köztük két miskolci: Nánássy Miklós, a központ osztályvezetője és Fekete Eszter műszakvezető. A központot Hablicsek Nikoletta, az ORFK ügyeleti főosztályának vezetője mutatta be a vendégeknek.

Mint elhangzott, május óta a fogadott hívások száma meghaladta az 1 millió 800 ezret. Bár valóban nagy az indokolatlan hívások száma, több esetben már életet mentettek a munkatársak. Az áradó Hernád által májusban elzárt lett turistában a miskolci központ munkatársa tartotta a lelket oroszul mindaddig, amíg a helymeghatározó rendszer segítségével meg nem találták, és ki nem mentették. A szombathelyi központból pedig egy eltévedt, cukorbeteg szlovák turistát sikerült megtalálni. Mivel nem volt nála inzulin, az ő élete is veszélybe került volna, ha nem olyan gyorsak.

– A rendszer lehetővé teszi, hogy a telefonáló kikérdezésébe, konferenciahívás keretében, akár több szerv is bekapcsolódhasson, így nemcsak egyszer kell beszámolnia a veszélyhelyzetről, de gyorsabban el is indulhat a segítség. A hívószámot akkor is kijelzi a rendszer, ha azt a hívó letiltotta, ennek segítségével már sikerült beazonosítani és elfogni bombával fenyegető telefonálót – avatott be kulisszatitkokba.

A program más módon is támogatja az operátorokat, így például ha egy balesetről vagy tűzről több bejelentés érkezik, akkor az adatok alapján felismeri, hogy azonos eseményről van szó, és ezt jelzi a munkatársnak. A hívásokat pedig nem földrajzi alapon osztja el, hanem oda kapcsol, ahol van szabad operátor. Ezért is lehetséges, hogy 5 másodpercen belül fogadják a hívásokat, ennyi idő kell csak, hogy élő hanggal találkozzon az, aki bajba került, és a tűzoltók, a mentők vagy rendőrség segítségére van szüksége.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat