"Csapatjátékos voltam, vagyok és leszek, mindig egy zenekar részeként érzem jól magam, még akkor is, ha az együtteseim dalait javarészt én találtam ki. Belülről fakadó késztetést nem érzek arra, hogy szólóban dolgozzam" - mondta Czutor Zoltán az MTI-nek.
A 45 éves gitáros, énekes 1995 és 2005 között hét lemezt készített a funk-rockos Nyerssel, majd tető alá hozta a ma is aktív, saját meghatározása szerint beatmetált játszó Belmondót, amelynek legutóbbi, hatodik albuma 2013-ban jött ki.
Czutor szólóanyagán 12 dal szerepel, valamennyi saját szerzemény, emellett a hangszeres és az énekrészeket is egyedül készítette el, ő végezte a keverést, az utómunkákat. Mindössze két felvételen hallhatóak fúvósok, ezeket a részeket a Fourtissimo kvartett, illetve annak egyik tagja, a kürtös Kuna Bence játszotta fel.
A zenész dallamos, intelligens számokat írt a lemezre, a tőle megszokott okos szövegekkel, miközben sokféle stílus és műfaj bukkan fel a népzenétől a hiphopon át a poprockig. Mint az MTI-nek megjegyezte, az utóbbi húsz évben rögzített dalötletei voltak a számok kiindulópontjai.
"Nagyon lírai vagy bensőséges zenei hangvételű dalokat ritkán teszek Belmondo-albumra, itt meg a számok fele ilyen. Az sem lett volna elegáns, ha elvártam volna a zenekarom tagjaitól, hogy azonosuljanak ezekkel a nagyon személyes szövegekkel. Ez érvényes a moralizáló, közéleti dalokra, akár a szerelemről, a családról szóló trackekre is" - fejtette ki.
Mint mondta, sokszor szembesítik azzal, hogy túlságosan eklektikusak a lemezei, akár a Nyers, akár a Belmondo anyagai. "Nekem bejön a sokszínűség, imádom a hatvanas évek végén, a hetvenes évek elején készült poprock-lemezeket, amelyeken tombol az eklektika, gondoljunk csak például a Beatles késői korszakára. A szólólemezemen az egységet az képezi, hogy szinte valamennyi felvétel akusztikus gitárra és dobgép alapra épül".
Czutor Zoltán kiemelte, hogy a CD-n szereplő dalsorrendnek semmi köze a számok fontosságához, súlyához, mert manapság, amikor a dalok albumtól függetlenül önálló életet élnek, ez nem így működik. Így történhet meg, hogy a két kulcsdal, az Édes hazám, valamint a Könnyűnek találtatott zene a 7. és 8. felvételként szólal meg az anyagban. Utóbbiban a zenész nagyon kritikus hangú, őszinte véleményt formál meg a mai magyar könnyűzene állapotáról, az értékválságról.
"Elsősorban arra próbáltam felhívni a figyelmet, amit becsapásnak, sőt önbecsapásnak tartok. A szórakoztató zene egyes szegmensei persze nem is tudnak működni a közönség áltatása nélkül, de én nem erre gondoltam. Inkább arra, hogy lehet az lakótelepi rap, nemzeti rock vagy akár underground, mintha senki sem a saját dolgát csinálná. Határozottan úgy érzem, hogy egyfajta mélypontot élünk meg, eltűntek a rock and roll korábbi korszakaiban jellemző újítások a zenéből, a szövegből, a színpadi megjelenésből. Hiába fejlődött óriásit a technika, a popzene világszerte valahogy túlságosan konszolidálttá vált, beszürkült, hiányolom a progresszivitást, a bátorságot" - hangsúlyozta Czutor Zoltán az MTI-nek.
A népzenei érzetű Édes hazám a zenész hazaszeretetéről szól, egyfajta vallomás. A szöveg érinti napjaink közéletének aggasztó jelenségeit, a civakodást, a széthúzást. "A mai hangulat borongós, látszik, hogy rossz felé tartunk, de ez kormányfüggetlen: állandóan a lényegtelen dolgokon akadunk fenn, megbélyegezzük egymást, miközben, még ha közhelyesen is hangzik, szeretetre és tiszteletre lenne szükség, kötelességünk lenne így viszonyulni egymáshoz, enélkül poklot teremtünk".
A tervek szerint a szólóanyaggal Czutor Zoltán a nemrég szintén saját anyaggal jelentkezett Szekeres Andrással, a Junkies énekesével közösen fog néhány koncertet adni áprilistól, beszélgetésekkel tarkítva.
A szövegíróként 2011-ben Artisjus-díjat kapott zenésznek a tíz éve megszűnt, most egy rövid időre újra összeálló Nyers zenekarral is lesznek fellépései, miközben a Belmondo újabb dalokon dolgozik, és ősszel megjelenhet egy új stúdióalbum.