– A LÁEV és a Kassai Gyermekvasút együttműködésének igénye már jóval korábban felmerült, mint maga a pályázat, azonban ezen „projektablak” megnyitásával realizálódott annak a lehetősége, hogy ez az együttműködés fizikálisan is megvalósulhasson – tudatta Bózsó Gyula, az Északerdő Zrt. műszaki osztályvezetője a szerdai sajtótájékoztatón.
Együttműködés, közös gondolkodás
A két kisvasút közös pályázata csaknem kétszáz leadott projekt versenyében szerepelt sikerrel és nyert el támogatást különféle fejlesztésekre az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében. A „Kisvasutak mint attrakciók és kapuk a természetre” (RailGate) elnevezésű magyar-szlovák projekt két keskeny nyomközű vasút (a lillafüredi és a kassai) fejlesztése érdekében jött létre.
– A fejlesztések által minőségben tudjuk a turisztikai szolgáltatásainkat növelni, mindezt pedig úgy tesszük, hogy közben jelentős ipar- és kultúrtörténeti értékeket is megőrzünk – hangoztatta Bózsó Gyula. Hozzátette, a fejlesztések nem öncélúak, hiszen a projekt végén nemcsak a projektgazdák profitálnak mindebből, hanem a küldő városok (Kassa és Miskolc), illetve a tágabb régió is, hiszen innentől kezdve nemzetközi szinten is értelmezhetővé válik ez a turisztikai szolgáltatás az utasok számára.
A közös projekt célja nem más, mint az együttműködés. – Hiszen közös a múlt, közös a jelen, és azt gondolom, hogy a fenntartás során nagyon sok közös problémával kell megküzdenünk, melyekre szeretnénk megtalálni a közös válaszokat – hangsúlyozta a műszaki osztályvezető.
A projekt összköltségvetése mintegy 578 ezer euró, és 2019. december 31-ig kell megvalósulnia.
Fejlesztések Kassán és Miskolcon
Ľubomír Lehotský, a Kassai Gyermekvasút elnöke úgy tájékoztatott, Kassán többek között az indulóállomás felvételi épületének befejezését, egy új kitérővágány építését és egy dízelmozdony felújítását tervezik. – Egy vasúti emlékhelyet is kialakítunk majd, amely a „Miskolc” nevet fogja viselni. Cél, hogy modern elemekkel ötvözve visszaadjuk a gyermekvasút régi arcát, hogy az a jövőben is megfeleljen egy vonzó kassai turisztikai látványosságnak – emelte ki az elnök.
A sajtótájékoztatón Bózsó Gyulától elhangzott, a legfőbb cél az együttműködés és egymás segítése, hiszen az élményelemeket úgy alakították ki a pályázat során, hogy egymás utasait arra ösztönözzék, hogy a másik kisvasútját is felkeressék.
Kilencven méter hosszan egy teljesen új peront építenek majd a Dorottya utcai állomásra, melynek legfontosabb célja, hogy az utasbiztonságnak megfeleljen, így a magas padlós személykocsikra biztonságosan tudnak majd felszállni a családosok és a gyermekek egyaránt. Komplett energiatakarékos megvilágítás és akadálymentesítés is megvalósul majd.
Élménytér a Dorottya utcai állomáson
– Egy olyan fogadóteret is létrehozunk, ami az utaslétszámhoz igazodik - ez a jegypénztár és a váróterem előtt kap helyet –, és bízunk abban, hogy mindez egy önálló turisztikai attrakció is lesz egyben – szögezte le Bózsó Gyula.
Hozzáfűzte, nem csupán fogadótérként fog funkcionálni ez a helyiség. – Szeretnénk felöltöztetni ezt a teret, tehát igazából „élménytérnek” hívjuk majd a területet, amely több elemből fog felépülni – mondta.
A kisvasút fő és mellékvonala mentén található nevezetességeket kisplasztikákkal fogják megjeleníteni, illetve egy vonalhálózatot leképező skanzen jellegű bemutató helyszín, egy LÁEV obeliszk, és egy vasúti „személykocsi-szelet”.
– Ez gyermekjátszóként, váróként és információs pontként is fog szolgálni. Ez már az út felől karakteres megjelenést ad majd az állomásnak, mely a turisták és az arra járók számára is vonzó lesz – tudatta a műszaki osztályvezető.
Egy meglévő, muzeális jellegű, 31-es számot viselő „kis zárt” személykocsi replikája, azaz másolata készül még el a projekt során, ami a partnerség jegyében a „Kassa” nevet fogja viselni és berendezése is ezzel a tematikával készül el. A város turisztikai nevezetességei és a Kassai Gyermekvasút látványelemei fognak helyet kapni benne, és – ahogyan Bózsó Gyula elmondta – itt is az a cél, hogy ösztönözzék az utasaikat, hogy keressék fel társvasutaikat.
A miskolci és a kassai kisvasutak hasonló történeti adottságaikon túl egyaránt Közép-Európa közös kulturális örökségéhez tartoznak. Az évtizedek során mindkettő jelentős turista attrakcióvá alakult és mint „kapuk a természetre”, együttesen több mint 250 ezer hazai és külföldi látogatót vonzanak évente.