2024. május 12. Pongrác
Emlékszik még, hogyan épült a Zöld Nyíl? Megmutatjuk!
Petri Nóra
|
2015. október 09. 15:40
|
frissítve: 2015. október 11. 15:04
Szeretjük az új villamosokat. Nemcsak azért, mert könnyebb rá fellépni, egy gyerek is meg tudja nyomni a jelzőgombját és mert van rajta wifi. Egyszerűen hozzánk nőtt.

ganz-skoda-vill-120215.jpg

Az első tervek még így néztek ki az új villamosról

A város történetének egyik legnagyobb és talán legtöbb embert érintő beruházásnak ötlete több mint 7 évvel ezelőtt vetődött fel. 2009-et írtunk, amikor az Európai Bizottság jóváhagyta Miskolc tömegközlekedés-fejlesztési villamos nagyprojektjét, amelynek összértéke 38 milliárd forint.

zold_nyi_szechenyi_utca.jpg

2010 derekán kezdték el felújítani a pályát, illetve a kivitelező átvette a munkaterületet. 

Többször is eredménytelenül zárult a járművek beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás, közben pedig úgy tűnt, hogy a fellebbezésekkel is lassított eljárásnak sosem lesz vége. 2012 februárjában azonban pont került a történet végére, kiderült, hogy Skoda gyártmányú lesz Miskolc új villamosa. Az erről szóló szerződést Kriza Ákos polgármester és a cseh Ganz-Skoda cég képviselője, Zdenek Majer Miskolcon írta alá.

skoda_villamos_szerzodes_120215_ja_34.jpg

Fotó: Juhász Ákos

2012-ben a Skoda plzeni gyárába látogatást tettek a Miskolc Holding képviselői és Kriza Ákos polgármester. Ebben az üzemben készültek azok a villamosok, amelyek ma már teljes számban forgalomba álltak Miskolcon. Összesen 31 új villamos érkezett Csehországból.

villamosokvalasztas.jpg

2012 tavaszán internetes szavazáson döntött Miskolc lakossága, arról hogy milyen színű legyen az új villamos. Fehér alapon zöld virág- és növénymintás – ilyen lett.  A legtöbb voksot kapta, több mint 13 és fél ezret, ez a ma már jól ismert motívum. A második helyen a piros szürke színösszeállítás végzett, valamivel kevesebb, mint 4500 szavazattal.

villamos_nyertesszin.jpg

2013. márciusában elkészült az új miskolci villamos prototípusa a csehországi Pilsenben. A gyárban pedig már a következő járművet építették ekkor. A hazai szinten is szélesnek számító, alacsonypadlós - vagyis a mozgássérültek számára is teljesen bejárható -, légkondicionált és fűthető jármű hatósági szemléje sikeres volt. A kijelzőin már az "1-es Miskolc" felirat világított, a villamos pedig már meg is tette első útját a tesztpályán. Az első két prototípusnak még 10 ezer kilométert kellett futnia, mielőtt utasokat is szállíthatott.

utolso_villamos_141222ml_10.jpg

Fotó: Mocsári László

Az első villamost természetesen nagyszabású ünnepséggel fogadta Miskolc.

villamos_unnep_130705ml_46.jpg

Fotó: Mocsári László

A villamosok éjszakáján többezres tömeg fogadta a nagy pompával bevomuló Skodát és az éjszakai programokat.

Nem
Mocsári László felvétele

2013. július 2-án érkezett az első, augusztus 20-áról 21-ére virradóra pedig a második új Skoda az MVK telephelyére. Ekkor este 11 órától ismét kinyitotta kapuit az közlekedési vállalat, így az érdeklődők ismét részesei lehettek annak az élménynek, ahogy Miskolc új villamosa a szállító trélerről a telephely sínpárjára állt.

utolsovillamos_1412.jpg

2014. karácsonyán már az utolsó, a 31. Skoda is Miskolcon volt.

eskuvo_villamos_150829_fkcs_11.jpg

Fotó: F. Kaderják Csilla

2015. augusztusában volt az első olyan házasság Miskolcon, ahol a szertartásra nem autóval, hanem a miskolci villamossal érkeztek a házasulók és a násznép is. Mikulás Ádám és Turzó Krisztina Magyarországon egyedülállóan, egy feldíszített esküvői villamossal indult el kimondani a boldogító igent.

 

 

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat