2024. augusztus 07. Ibolya
Fókuszban a musical – kerekasztal-beszélgetés a műfajról a CineFesten
Méder Noémi
|
2017. szeptember 10. 10:12
|
frissítve: 2017. szeptember 12. 09:34
A CineFest CineClassics elnevezésű programjának keretén belül szombaton Báron György és Vincze Teréz tartott kerekasztal-beszélgetést az idei filmfesztivál musical műfajú filmjei apropóján.

A fesztivál műfajokat bemutató szekciója, a CineGenre fókuszában – a western és a horror után – idén a modern musicalek állnak. A fesztivál válogatást nyújt a világ legjobb zenés filmjeiből. A programban éppúgy szerepel a Magyarországon ritkán látható francia klasszikus, a Catherine Deneuve és Gene Kelly főszereplésével készült A rochefort-i kisasszonyok, mint a Rocky Horror Picture Show, a Kabaré, a Hair, a Jézus Krisztus Szupersztár vagy a Napfény a jégen c. magyar zenés film.

Szombaton egy kerekasztal-beszélgetés foglalkozott a mindig fel-feltámadó műfajjal.

musical_kerekasztal_170909_vcs_2.jpg

Fotó: Végh Csaba

Szombaton ott volt a helye a Művészetek Háza Béke termében mindenkinek, aki a musical műfaj megszállottja. Jómagam is ebbe a kategóriába vagyok sorolható, éppen ezért én sem hagyhattam ki a délutáni beszélgetést, amit Báron György filmesztéta, filmkritikus vezetett, Vincze Teréz, az ELTE Filmtudomány tanszékének adjunktusa – aki szintén kiváló filmesztéta és kritikus – pedig részletes bemutatást tartott arról, mi is a musical műfaj lényege, honnan ismerhető fel, milyen kategóriái vannak.

musical_kerekasztal_170909_vcs_1.jpg

Arra a kérdésre, hogy mit is nevezünk film musicalnek, mik a határai, milyen típusai vannak, Vincze Teréz a beszélgetés elején adott magyarázatot.

– A musical is műfaj. Általában, ha azt mondjuk, hogy film műfaj, akkor olyasmire gondolunk, mint a horror, vagy a science fiction, tehát olyasmire, ami meghatározza magát a film témáját. A musical ilyen szempontból különös, mert az jut eszünkbe róla például, hogy van benne zene. Ez egy formai dolog. Tehát a musical esetében nem feltétlenül arra gondolunk, hogy miről szól, hanem, hogy milyen a felépítése, milyen elemei vannak – kezdte a „tanórát” az oktató, én pedig újból a középiskolai médiaórákon éreztem magam, ahol szintén nagy csodálattal hallgattam akkori kedvenc tanárom előadását a filmek világáról.

musical_kerekasztal_170909_vcs_4.jpg

Vincze Teréz kifejtette, valamilyen központi téma mégiscsak kell, ami összefogja a musical műfaját, ez pedig vélhetően a szerelem. – Filmkritikai szempontból ez probléma, hiszen „ennyitől lenne különleges?”, kérdezhetnénk magunktól – folytatta a szakértő.

Rick Altman egyetemi professzor, a filmművészet egyik kiváló szakértője szerint musicalnek nevezetjük azt a filmet, amely sok diegetikus zenét tartalmaz. Ez olyan zene, amelyet a film szereplői „élőben”, valóban hallanak, nem csupán aláfestő zene, amelyet csak a film nézői hallanak. A zene és a szöveg váltakozása teszi a musicalt musicallé. – Az opera nyilván nem az, hiszen ott csak ének van. A zenés film egy átfogó kategória, amit sok részre lehet bontani. A musical is ide tartozik; a klasszikus musical három elengedhetetlen eleme a dialógus, a zene és a tánc – folytatta a magyarázatot Vincze Teréz.

Ezután szó esett még a hagyományos hollywoodi musicalekről, azok megváltozásáról, amikor a közönség már „ráunt” a hagyományos, fehér, heteroszexuális pár szerelmi történeteire, és valami újat, a standard sztereotípiáktól eltérő, a korszaknak megfelelő zenével párosított táncos-zenés produkciót akart látni.

kaliforniai_alom.jpg

Egy időben ez valóban megváltozott, a filmesztéta viszont hozzáteszi, a mostani Kaliforniai álom (La La Land) mintha a hagyományokhoz tért volna vissza. – A drámai szerelem, a nosztalgia érzése, a látványos jelenetek, tömegkoreográfia, valamilyen érték megőrzésének célja; ez mind felismerhető a Kaliforniai álomban, éppúgy, mint a régi, konzervatív musicalben – emelte ki Vincze Teréz.

Beavatott még a Broadway musicalek filmvászonra vitelének módjába, történetébe is az egyetemi oktató, az indiai bollywoodi filmekről szintén szó esett, végül pedig a magyar filmvilágban fellelhető, vagy éppen nem fellelhető musicalekről is beszélt. Példának az 1974-es Szikrázó lányok című magyar filmet tudná említeni, de hozzátette, nem sok musical készült még hazánkban. – Szomorú vagyok, hogy nincs több, de értem, hogy miért. Egy ilyen produkciónak tényleg hatalmasnak kell lennie, hiszen csak akkor lesz jó, akkor lesz látványos, és ehhez bizony rengeteg technika, drága technika! szükséges – összegezte gondolatait Vincze Teréz.

Magam rengeteget tanultam az általam is imádott műfajról, érdemes ellátogatni a CineFest többi szakmai programjára is.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat