2024. május 02. Zsigmond
Interjút készített Kriza Ákossal a Manager Magazin
Manager Magazin
|
2016. május 05. 07:42
|
frissítve: 2016. május 07. 13:02
Interjút készített Kriza Ákossal a Manager Magazin. Most ennek rövidített - Miskolcot érintő - változatát tesszük közzé.

kriza2.jpg

 

Nem akar még egyszer beleszaladni egy kohász-pofonba, a BMW elcsábítá­sáról ugyanakkor nem tett még le   Miskolc fideszes pol­gármestere. A városvezető az el­múlt időszakban nehézsúlyú po­litikussá nőtte ki magát, és ezt nemcsak a miskolci beruházási boomnak köszönheti, hanem an­nak is, hogy jó néhány, a társa­dalmat érzékenyen érintő ügybe beletenyerelt.

Az avasi lakótelep és a számozott utcák ügye sze­rinte mind-mind Miskolc jövőjé­ről szól. Ahogyan Orbán Viktor­ral szorosra fűzött kapcsolata is. Két év múlva teljes pompájában ragyoghat a diósgyőri vár és az új stadion is, ahol nem lesz véna­szkenner.

Persze, de közben - kis túl­zással — országos cimborákká váltak Orbán Viktorral, a mi­niszterelnök olyan rendsze­rességgel fordul meg önnél, hogy azt a főpolgármester is megirigyelhetné. Ez mintha túlmutatna Miskolcon.

Szerintem meg éppen Miskolcról szól. Ne felejtsük el, hogy a város az ország második legnagyobb települése volt a rendszerváltás előttig, aztán a helyi nehézipar bedőlésével ez a cím elkerült tő­lünk. Jelenleg az látszik, hogy Miskolc lassan újra pályára áll, az pedig, hogy az északkeleti régió, ezen belül is a város hogyan és mennyire fejlődik, a kormány­zatnak sem mindegy, sőt. Straté­gia is készült e tárgyban, már csak emiatt is sűrűbben találko­zom miniszterekkel vagy éppen a miniszterelnökkel.

Árulja el, mi a vízió a város kapcsán!

Miskolc legnagyobb problémája az volt - és hadd legyek a magam ciklusával szemben megengedő -, hogy egészen 2010-ig a poli­tika nem egységként kezelte a várost, hanem kerületek szimbiózisaként értelmezte. Pedig a történelmi „Nagy-Miskolc” 1945-től létezik, ekkor kapcsolódott össze a tizenkét városrész hivatalosan is. A kohászat fokozatos felszámolásával Miskolc mint város víziója is megszűnt, de ami ennél is komolyabb baj volt, hogy változások helyett a régi recepttel pró­bálták meg kezelni a nehézsége­ket az újraiparosítás során. Hiába derült ki, hogy rossz elképzelés a gyárakat a centrumba telepíteni, ragaszkodtak hozzá. Mi felszá­moltuk ezeket a megcsontoso­dott nézeteket, és a belvárosból zöld mezőre vittük az ipart, jó körülmények közé, biztosítva a szükséges infrastruktúrát. Mis­kolc csakis úgy fejleszthető, ha egységes egészként tekintünk rá Lillafüredtől Tapolcáig. Mi ezt ismertük fel.”

Ez első hallásra nem tűnik nagy ördöngösségnek. Tény­leg ennyi a nagy terv?

Sosem állítottam, hogy hatalmas művészetről beszélünk, de az is igaz, hogy a lehetőségek feltérké­pezését korábban egyik városve­zetés sem végezte el. Mi megtet­tük, és ennek köszönhetően elké­szült egy olyan városprezentáció, amely immár megfontolásra ér­demes kereteket kínál a potenciá­lis befektetőknek. Ennek a hasz­nát és értelmét talán jól mutatja, hogy elnyertük a Takata-beruházást, amely az utóbbi évek egyik legnagyobb projektje volt Ma­gyarországon. Mostanra a város­ban és a környéken működő vál­lalatok gyakorlatilag felszívták a munkaképes állástalanokat, és a munkanélküliségi ráta 13 száza­lékról hét százalék alá csökkent.

Persze, mert fogy Miskolc lakossága, nem?

Ötezerrel dolgoznak többen, mint öt éve, vagyis nem a csök­kenő népesség kozmetikázza a mutatókat. Egyébként az sem fel­tétlenül igaz, hogy elvándorolnak az emberek, az elmúlt időszak­ban inkább beáramlást érzéke­lünk. Megkockáztatom, Miskolc ma munkaerő-hiányos város, nemcsak a nagy-, hanem a kis- és középvállalatok is versenyeznek a humánerőforrásért. Sok ki­sebb, de stabil céget szeretnénk Miskolcon látni, nem akarunk még egyszer beleszaladni egy ko­hász-pofonba. A gépgyártás sze­repét erősítenénk a jövőben is. Ebben az ágazatban az a jó, hogy rengeteg céget képes felszívni, vagyis nem arról van szó, mint a kohászat esetében, hogy egy eset­leges krach 20 ezer állás megszű­néséhez vezet.

Pedig nem olyan régen még attól volt hangos a sajtó, hogy Miskolc minden követ megmozgat a kicsinek ép­pen nem mondható BMW városba csábításáért.

Nem is tettünk le róla, de mára inkább amolyan bónuszként tartjuk számon a projektet.

Ennél azért többről volt szó, nem?

A BMW új helyszíneket keresett a járműgyártásához, mi pedig megmutattuk magunkat egy el­képzelés, mondhatni ajánlat for­májában. Bár volt egy megbeszé­lés, ennél tovább nem jutottunk. Úgy néz ki, hogy a gyártó Dél- Amerika mellett döntött, de talán az európai terjeszkedéstől sem álltak el végleg.

Miskolc az ön vezetésével jó néhány társadalmi darázs­fészekbe is beletenyerelt. Mit gondol, megérte összecsipdestetni magukat?

Sőt, ezek mind fontos állomásai Miskolc újratervezésének, de vegyük sorba. A közbiztonság megerősítése szerintem nem lehet vita tárgya. Elég csak 5-10 éves távlatban felidézni, milyen állapotok uralkodtak korábban az Avason, a számozott utcákban vagy a Lyukóvölgyben. A jelenlegi városvezetés azt  mondta, ahhoz, hogy Miskolc fejlődhessen, meg kell szüntetni a belterületi nyomornegyedeket. Elkezdődött az Avas rendbetétele, 174 fészekrakós  lakásból mára 22 maradt, és év végére az utolsót is felszámoljuk majd. (Miskolc avasi és diósgyőri lakótelepére 2005-től az állami Fészekrakó program keretében sokgyermekes családok költöztek be. Sok család azonban rövid idő alatt lelakta az ingatlant, nem fizették a számlákat, a közös költséget, életvitelükkel pedig megkeserítették a szomszédok és a környékbeliek életét. - A szerk.)
Ezeket az ingatlanokat egyébként felújítottuk, zömüket ma már egyetemisták és helyben munkát vállalók bérlik. Bárki megnézheti most az Avast,  érezhetően javult a hangulat, az élet visszazökkent a normális kerékvágásba.

A számozott utcákban viszont teljesen megszűnt az élet.

Azért ez így nem igaz. Kétszáz lakásból mintegy kilencvenet ürítettünk ki eddig, de tény, hogy két év alatt a teljes, egyébként durván 100 hektáros  területet rehabilitálnánk. Az önkormányzat korábban sok mindent kipróbált az itteni viszonyok rendezésére, sikertelenül. Hiába emeltük meg a rendőrségi járőrök számát, a tömegközlekedéssel utazók nem mertek leszállni a számozott utcáknál, pedig ezzel a területtel átellenben egy teljesen rendezett városrész fekszik. Határoznunk kellett, hogy rendbe hozzuk a telepet, vagy ebek harmincadjára juttatjuk. Mi az előbbit választottuk.

Nem volna dolga az önkormányzatnak gondoskodni azokról, akik eddig ezekben a házakban laktak?

A miskolci ingatlankezelő évente két-háromszáz végrehajtást in­dít, jellemzően bérleti díj vagy más tartozás miatt. A számozott utcák ingatlanjait határozott időre szóló szerződések alapján adta bérbe a város, és szerintem nem várható el, hogy úgy hosszabbítsuk meg ezeket, hogy a benne élők évek óta egy forintot sem fizetnek. Azoknak, akik dol­goztak és fizették a havi díjakat, segített az önkormányzat.

Hogyan? Egyáltalán hová tűntek ezek az emberek?

A legtöbben Miskolcon marad­tak, és ha nem is mindenkinek, de közülük sokaknak jutott önkormányzati lakás.

Állítólag humorosan megje­gyezte a miniszterelnöknek, hogy ön hamarabb találko­zik majd Ban Ki Mun ENSZ- főtitkárral, mint ő. Volt rá esély?

Tény, hogy az ENSZ emberi jogi megbízottja már járt nálunk. Mostanra azért lekerültünk a na­pirendről, a kritizáló szervezetek komolyabban vehető része elfo­gadta az álláspontunkat. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság által hiányolt intézkedési terv pedig hamarosan a közgyűlés elé kerül.

Evezzünk valamivel béké­sebb vizekre. Mi jut eszébe, ha azt mondom, Miskolc- Kassa autópálya?

Ez az útépítés nemcsak a térség­nek, hanem a magyar kormány­nak is rendkívül fontos, nagy lö­kést adhat a környékbeli gazda­ságnak. Mielőtt a miniszterelnök bejelentette volna az erről szóló terveket, éppen elhatároztuk Kassa polgármesterével, hogy mindketten erős lobbiba kez­dünk a projektért kormányaink­nál. A szlovákok gőzerővel épít­keznek, és úgy néz ki, hogy 2019-re mi is elkészülünk.

Mi a helyzet az új ipari park­kal?

Mintegy ezer hektárral bővíte­nünk a keleti iparterületet. Ebből szeretnénk már az idén 100-200 hektárt megvásárolni. Több cég is jelezte, hogy szívesen költözne ide.

A diósgyőri vár a Nemzeti Várprogram keretében újul majd meg. Ez az önök álma, vagy inkább L. Simon László államtitkáré?

Ez egy nemzeti ügy, és legalább annyira az ő álma, mint a miénk is. Az átalakítási tervek már az­előtt megvoltak, hogy az államtit­kár bejelentette volna az orszá­gos programot. Nem is engedtük ki teljesen a kezünkből a kivitele­zést, a tervezést a miskolci főépí­tész koordinálta. Visszaállítjuk a teljes pompát, lesz vizesárok, lo­vagi tornák, csodálatos termek. Azt hiszem, mi állunk a legjob­ban a várprogramban. Ha minden klappol, két év múlva kész a teljes re­konstrukció.

Valójában milyen felfogás­ban irányítja Miskolcot? Van valamilyen alapvetés, amihez tartja magát?

Úgy tekintek a város üzemelteté­sére, mint egy nagyvállalatra. Egy cél lebeg előttem, a miskol­ciak kiszolgálása. Hatékonysá­got, pörgő mindennapokat sze­retnék a városi cégeknél, az intéz­ményekben, mindenhol. Hiszek például az integrált, okos (smart) megoldásokon alapuló informa­tikai rendszerekben. A közművek digitális térképesítése például nagyjából elkészült, és ez óriási előrelépés a hibaelhárítás terén. Szeretnénk láthatatlanok lenni, de közben tenni a dolgunkat.

Gondol már arra, hol lesz és mit fog csinálni 2019-ben?

A helyemen vagyok, olyan csapat áll mögöttem, amely képes vála­szokat adni a város előtt álló ki­hívásokra. Folytatom a munkát, de én soha nem jelentkeztem a feladatokra. Engem mindig fel­kértek.

Benkő János

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat