Miskolc megújult arculattal, egy teljesen újonnan kialakított standdal készült az idei Automotive Hungary kiállításra. Ezzel is szerette volna a város felhívni magára a figyelmet azon lehetséges befektetői partnerek előtt, amelyek még nem ismerik az észak-magyarországi térségében rejlő gazdasági potenciált és befektetési lehetőségeket.
A város a kiállítás tematikájához igazodva természetesen az autóipari cégekre koncentrált. Miskolc standján mutatkozott be a NOHAC Észak-magyarországi Autóipari Klaszter, amely 77 tagjával az egyik legnagyobb autóipari érdekkört képviseli Magyarországon. Többségük fém- és műanyag megmunkáló vállalkozás, de találhatóak köztük tervezőirodák, tanúsítással és egyéb szolgáltatásokkal foglalkozó cégek is. A klaszter tagvállalatai által foglalkoztatottak létszáma meghaladja a 16 000 főt, árbevételük megközelíti a 731 milliárd forintot, exportárbevételük pedig több mint 569 milliárd forint.
A járműiparra és a hozzá kapcsolódó innovációkra egy teljes életpálya építhető közép- és felsőfokon, ezt reprezentálja Miskolc oktatási struktúrája: 32 szakközép- és szakképző intézmény, 15 gimnázium és 35 alapfokú oktatási intézmény összehangolt munkája, eredményes együttműködése biztosítja a jövő szakembereit. Ezt egészíti ki a 2017-ben indult Foglalkoztatási Paktum program, amely tovább szeretné emelni a képzett helyi munkavállalók arányát, hogy azok méginkább meg tudjanak felelni a régióban működő és betelepülni szándékozó értékteremtő vállalkozások elvárásainak.
A szakképzés csúcsát a kiállításon a Miskolci Egyetem reprezentálta, amely 7 egyetemi karon nyújt képzést. Szerepe a régióban folyó K+F tevékenységben is meghatározó. Duális képzésében ma már olyan autóipari nagyvállalatok vannak jelen, mint a Bosch, a TAKATA, a Shinwa vagy a Remy. A megnövekedett szakemberigény kielégítésére a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara 2016 szeptemberében járműmérnöki alapszakot is indított. A karon belül számos intézet vesz részt járműipari oktatási és kutatási témákban. Ez utóbbiban működik közre a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. Miskolcon működő részlege is, amely többek között magas hozzáadott értékű mérnöki megoldások kidolgozásával foglalkozik.
A nemzetközi hírű autóipari cégcsoportok között több is elkísérte Miskolcot az Automotive Hungary-re. A Shinwa, amelynek miskolci üzemében 1998 óta folyamatos a termelés, az autóipari utasbiztonsági rendszereket gyártó Takata Safety Systems Hungary Kft., az európai működését Miskolcról irányító Remy, az elektromos hajtások felé forduló Robert Bosch Energy and Body Systems Kft., és a gyártókapacitását hamarosan Miskolcon bővítő Patec Precision Kft.
Miskolc gazdaságfejlesztési elképzeléseit a Miskolc Holding valósítja meg, amely a gazdasági kapcsolatok építése mellett a város ipari övezeteinek kialakításában is szerepet vállal. A társaság az Automotive Hungary kiállításon többek között a Miskolc Déli Ipari Park infrastrukturális fejlesztésével mutatkozott be, amelyben több nemzetközi és hazai vállalkozás is otthonra talált, 2015-ben pedig elnyerte „Az év befektetőbarát ipari parkja címet”.
Az Automotive Hungary kiállításon Miskolc bizonyságot tett arról, hogy a városnak minden adottsága megvan ahhoz, hogy európai szinten jegyzett járműipari gyártó, kutató- és fejlesztő bázissá váljon. A város befektető-ösztönzési programja célzottan erősíteni kívánja az infokommunikációs, a környezet- és a megújuló energiaszektor térnyerését – és nem utolsó sorban további járműipari cégek betelepülését.