2024. május 30. Janka, Zsanett
Költségmegtakarítás, kevesebb károsanyag: jól vizsgáztak a CNG-buszok
MTI
|
2017. március 21. 13:26
|
frissítve: 2017. március 23. 17:49
Alacsonyabb károsanyag-kibocsátás mellett jelentős költségcsökkenést értek el egyes állami tulajdonú társaságok sűrített földgázzal hajtott (CNG) haszonjárművek alkalmazásával, ezért a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) újabb beszerzésekre számít. A Miskolcon közlekedő CNG-s buszflotta, a 40 százalékos költségmegtakarítás mellett, forgalomba helyezése óta legalább 66 tonna nitrogén-oxidtól óvta meg a város levegőjét.

Az egyesület az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében három különböző típusú jármű üzemeltetésének pozitív tapasztalatairól számolt be. Az MGKKE tagjai közé tartozó Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) még 2014-ben 60 darab CNG-üzemű teherautót állított forgalomba a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés lebonyolítására. Az egyik ilyen teherautó két év alatt 24 300 kilométer megtétele során 15,7 tonna földgázt használt fel. Kedvező fogyasztásának, valamint a CNG-üzemből fakadó előnyöknek köszönhetően még az alacsony üzemanyag  ár mellett is 20 százalékkal kevesebbe került  a teherautó tankolása, mint egy hasonló dízelüzemű hulladékgyűjtő autóé - emelte ki Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke a közleményben. Hozzátette: 2017-től a hulladékgyűjtésben is visszaigényelhető a CNG jövedéki adója, így az üzemanyagköltség megtakarítás 30 százalék fölé emelkedett.

cng_busz_160302_ja_11.jpg

A Magyar Posta 2016-ban nehézkategóriás CNG-üzemű nyerges vontatókat tesztelt, a két hónapos próbaidőszak alatt a jármű pótkocsival együtt szállított küldeményeket a Budaörs - Fót - Szolnok - Kecskemét - Szeged és  a Fót-Budaörs-Székesfehérvár útvonalon. A jármű 22 183 kilométert tett meg, 100 kilométeren16,98 kilogramm sűrített földgázt használt fel, amiből kiderült, hogy a földgázüzemű teherautó üzemanyagköltsége 35 százalékkal alacsonyabb egy hasonló kategóriájú dízel üzeműénél. Mindez 100 kilométeren hozzávetőlegesen legalább 3500 forint megtakarítást eredményez.

cng_busztetszt_160331ml_10.jpg

Hasonlóan magas, 40 százalékos költségmegtakarítással üzemeltethetőek az országban Budapesten, Kaposvárott, Zalaegerszegen, Szegeden és Miskolcon közlekedő CNG-buszok. Az MGKKE és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) közös vizsgálata pedig arra is rámutatott, hogy a földgázüzemű autóbuszok 98 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot juttatnak a levegőbe az Euro IV-es motorral szerelt és korszerűnek tekintett dízelüzemű változatoknál. A Miskolcon közlekedő CNG-s buszflotta forgalomba helyezése óta legalább 66 tonna nitrogén-oxidtól óvta meg a város levegőjét, de ugyancsak tonnákban mérhető a szilárdrészecske-kibocsátás elkerülése is, hozzájárulva a szállópor-koncentráció csökkentéséhez és az egészség megőrzéséhez.

cng_busztetszt_160331ml_5.jpg

 

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat