Tavaly 116 új jármű érkezett az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-hez (ÉMKK), 2017. elején aztán további húsz új elővárosi-helyközi szóló autóbusz állt üzembe a társaságnál, utóbbiak mind megyénkben. A Búza téren tehát már rendszeresen feltűnnek a Credók, az utasok nagy örömére és megelégedésére.
– Kellemes utazni az új buszokkal, a régiekről azért ez már nem mondható el minden esetben – foglalja össze véleményét sommásan egyikük. Kiss Tibor csatlakozik az előtte szólóhoz, és hozzáteszi: a meleg nyári hónapokban alapkövetelmény, hogy jól működő légkondicionáló működjön a buszokon. Ez most már biztosított lesz. Persze van olyan is, akinek azért hiányozni fognak a régi Ikarus buszok. – Jó a légkondi, jóval kellemesebb a rugózásuk és sokkal halkabbak ezek az új buszok. Nekem azért egy picit hiányozni fog az Ikarusok hangja – fűzi hozzá mosolyogva Kocsis Krisztián, aki az autóbuszok nagy szerelmese.
– Társaságunk helyközi közszolgáltatási szerződése 2019. december végéig érvényes, az ezt követő piacnyitás idejére a helyközi autóbusz-állomány átlagéletkorát 10 év alá kell csökkenteni. Az 1100 darabos állomány átlagéletkora jelenleg 13 és fél év – mutat rá az ÉMKK PR irodavezetője. Ujj Zsuzsanna hozzáteszi, a 3 év alatt beszerezni tervezett több mint 300 autóbusznak és a selejtezéseknek köszönhetően ezt az elvárást várhatóan teljesíteni is fogják.
Megtudjuk azt is, hogy csak idén a tervek szerint 136 db autóbuszt vontak, vonnak ki a forgalomból. A leselejtezett járművek életkora meghaladja a 20 évet.
Az idei buszbeszerzésben 50 darab alacsony belépésű magasságú, helyközi elővárosi szólóval, 44 alacsonypadlós csuklóssal és 7 távolsági kivitelű járművel terveznek a társaságnál.
– Az új Credóink nagyon korszerű, gazdaságosan és hatékonyan üzemeltethető autóbuszok. Kialakításuknak köszönhetően rugalmasan alkalmazhatók a helyközi, elővárosi közlekedésben; kényelmesek, korszerűek, alacsony padlós a két ajtó és az utastér is az a második ajtó vonaláig. A második ajtónál kihajtható rámpa segíti a mozgáskorlátozottak beszállását. Szintén ilyen célból állítható a hasmagasság is. Az utasok kényelmét szolgálja még a nagy teljesítményű hűtő-fűtő klíma, a hővédő üvegezés és az elhúzható függönyök. A gazdaságos és hatékony üzemeltetést szolgálják az Euro VI-os emissziós normát teljesítő motorok. A gyártó a korszerű motor, az optimalizált hajtáslánc, a korszerű anyagok alkalmazásával alacsonyan tartott önsúllyal a károsanyag-kibocsátás csökkentését, az üzemanyag-fogyasztás mérséklését és így a hatékony és gazdaságos üzemeltetést célozta meg – emeli ki a PR irodavezető.
A viszonylatokról egyelőre annyit lehet tudni, hogy a héten forgalomba álló nyolc jármű Sátoraljaújhely és Sárospatak környéki vonalakra kerül. A később érkező 22 busz viszonylatáról még nincs döntés, de a teljes, 30 darabos mennyiségből 20 Borsodban, 10 pedig Hajdú-Biharban közlekedik majd.