2021. szeptember 26. Jusztina
Kreatív ügynökség alapításán dolgozik a fiatal miskolci tehetség
Kujan István
|
2015. augusztus 27. 11:08
|
frissítve: 2015. augusztus 29. 21:27
Gimnáziumi szalagavatóra készült film, egyetemi beiskolázási videó, színházi trailerek és a Digitális Miskolc Program jól ismert bemutató kisfilmje – számos, az egyes közösségek emlékezetében elevenen élő alkotás, amik egy tehetséges fiatal, Jeney Ákos nevéhez fűződnek.

– Újszerű, könnyen „fogyasztható” videót elkészíteni egy dolog, de kell, hogy átérezhető legyen, hogy azt a célközönség is magáénak érezze – fejti ki videós ars poeticáját a fiatal miskolci tehetség, akit korábban már bemutattunk a La Femme – 50 tehetséges magyar fiatal mentorprogram kapcsán.

jeney_akos_la_femme2.jpg

Jeney Ákos nem csak a kisfilmek, animációk elkészítésében érzi otthon magát, de erről majd később. Előbb lássuk, hogyan is indult a filmes karrier. Egy katarzisélménnyel – vágja rá az Avasi Gimnázium egykori diákja. Mint meséli, ők készítették el osztályuk szalagavató filmjét. A munkafolyamat során aztán olyan hatások érték, amik a filmezés felé terelték az életét.

Tehetségét és hozzáértését felismerve a Miskolci Egyetemen is hamar megkapta a felkérést: készítse el az intézmény beiskolázási videóját. Ekkor már együtt dolgozott Takács Mátéval – ő a rajzolásért felel – és Vécsey Dáviddal, aki a programozásban segíti Ákost. Fiatalos, innovatív, kreatív irányt kértek tőlük, ami feküdt is nekik. Egy story-alapú rajzfilmet készítettek, amit aztán az Educatio felsőoktatási kiállításon is bemutattak – sőt, kreativitásuk különdíjat érdemelt az expón. Aztán a Miskolci Egyetemi Napokhoz is készítetek filmeket, a korábbi karakterekre építve, és a fesztivál arculatáért is ők feleltek, felelnek.

A 2012-es beiskolázási filmnél már teljesen szabad kezet kaptak. Így született meg a maják által arra az évre vizionált világvége hangulatát és a selmeci diákhagyományokat ötvöző animáció. „Nagy sikere volt, azóta is emlegetik a hallgatók ezt a videót” – mondja Ákos, hozzátéve, hogy ezt a világot egészítette ki egy akkor újszerű egyetemi facebook-játék/alkalmazás.

Az egyetem mellett Miskolc másik híres intézménye, a nemzeti színház is felkérte néhány darab színházi előzetesének elkészítésére, de ők készítették a SZEM fesztivál honlapját is.

Egyik megbízás követte a másikat, új és újabb kihívások elé állítva a fiatal miskolci vizuális kommunikátort, aki nagy fába vágta a fejszéjét akkor, amikor a Digitális Miskolc Programhoz kellett elkészítenie egy kisfilmet. Itt nagy kihívást jelentett – emeli ki Ákos –, hogy már nem csupán egy korosztályt kellett megtalálniuk, hanem a diákok mellett a nyugdíjasokhoz, vagy az álláskereső középkorosztályhoz is szólniuk kellett.

„Amennyire új volt maga a program, a kommunikációnak is annyira újnak, frissnek, kreatívnak kellett lennie. A narrációt előre megkaptuk, a képi világot pedig teljesen ránk bízták” – emlékezik vissza Ákos.

A munkamenetről: mindig a narrációval kezdenek – ebben nagy szerepet kaptak a Miskolci Nemzeti Színház színészei, köztük Görög László, Györgyi Anna, Simon Zoltán – utóbbi volt a Digitális Miskolc Program hangja.

– Nagy élmény velük dolgozni, nem kell őket inspirálni! Sokszor az az érzésem, hogy jobban tudják, mit akarok, mint én magam – mondja mosolyogva Ákos.

A narráció felvétele után jön az ún. story-board, majd a rajzolás, az animálás, az összevágás és végül a zeneírás – így, olvasva, milyen könnyűnek tűnik az egész, ugye? Holott maga a munkafolyamat is rengeteg időt igényel, és minden esetben meg kell felelni az első számú szabálynak: közösségi élményt kell nyújtani az elkészült munkával!

Ez volt a célkitűzés az Integrált Településfejlesztési Stratégiai négy, 4-4 perces kisfilmje esetében is. A feladat az volt, hogy kreatív, de emberközeli módon tálalják a fejlesztéseket, ügyelve arra, hogy a közösséget is építsék. Ákos bevallása szerint talán ez volt az eddigi legnagyobb kihívás, hiszen érintett minden miskolci fejlesztést, és azok minden aspektusát meg kellett mutatni.

Az animációk és kisfilmek mellett széleskörű kreatív tevékenységet folytat Jeney Ákos. A Miskolci Egyetemnek például éppen egy mobilapplikációt fejlesztenek, ami gyakorlatilag az egyetemi kisokos-füzetet váltaná ki: GPS alapú teremkeresés, órarend, telefonkönyv és szabályzatok is szerepelnek majd benne. Rajzfilmsorozaton is dolgoznak, őszre ennek a koncepciójával elkészülnek.

jeney_akos_la_femme.jpg

Végül ami mindezen tevékenységet átfogja majd: hamarosan bejegyzik Ákos kreatív ügynökségét, amely elmondása szerint régiós szinten páratlan lesz. Komplex alkotótevékenységgel foglalkoznak majd, megrendelésre nagyobb cégek kreatív- és marketingigényeit szolgálják ki, de emellett saját tartalmak készítésére is vállalkoznak. A cég profiljában az animáció- és filmkészítés ugyanúgy szerepel, mint a programozás, az applikációk készítése, de marketingstratégiával és kommunikációval is foglalkoznak majd. Mindezek mellett pedig saját ötleteken alapuló tartalmakat is gyártanának.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat