2024. október 07. Amália
Lerakták az M30-as autópálya alapkövét
Kujan István
|
2018. március 12. 14:03
|
frissítve: 2018. március 14. 15:03
Az alapkőletétellel hétfőn lényegében megkezdődött a Miskolc-Kassa közötti autópálya magyarországi szakaszának építése. A borsodi megyeszékhelyet a magyar-szlovák határon lévő Tornyosnémetivel összekötő, közel 57 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi út uniós és hazai forrásból, nettó 179,3 milliárd forintból készül el várhatóan 2021. harmadik negyedévére.

Az M30-as Miskolc-Tornyosnémeti közötti autópálya-beruházás címszavakban:

  • az 56,75 kilométeres szakasz megépítésének nettó költsége meghaladja a 179 milliárd forintot
  • 2x2 sáv, burkolt leállósávval, fizikai elválasztással
  • tervezési sebesség: 130 km/h
  • az átadás várható időpontja: 2021. harmadik negyedév
  • nő a régió versenyképessége, javulnak az infrastrukturális feltételek
  • nő a közlekedés színvonala és biztonsága

alapko_m30_180312ml_7.jpg

A Sajópálfala határában megtartott alapkőletételen a térség településeinek polgármesterei, a kivitelező cégek vezérigazgatói és más meghívott vendégek számára a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója ismertette a beruházás műszaki paramétereit. Pántya József emlékeztetett mindenkit előbb, hogy január közepén adták át az M30-as gyorsforgalmi út Tornyosnémeti és a magyar-szlovák határ között megépült, 1,7 kilométer hosszúságú szakaszát. Most pedig az ígéretükhöz híven „a térség és az ország életében is hatalmas jelentőségű beruházásnak” teszik le az alapkövét.

alapko_m30_180312ml_11.jpg

Megtudhattuk, hogy a kivitelezés 3 szakaszban valósul meg: elsőként a Miskolc-Szikszó közötti, 10,4 kilométeres szakasz épül meg nettó 39,9 milliárd forintból. Majd következik a Szikszó-Encs közötti rész, ennek a 24,2 kilométeres szakasznak a megépítése 75,4 milliárd forintot emészt fel. Az Encs és Tornyosnémeti közötti 22 kilométeres szakaszt pedig 64 milliárdból építik meg.

alapko_m30_180312ml_16.jpg

– A közel 57 kilométer hosszú autópálya teljes értékű autópálya lesz, 2x2 sávval, burkolt leállósávval, fizikai elválasztással, a maximális sebesség 130 km/h lesz rajta – tudatta az útfejlesztési igazgató. – Kiépül 6 darab különszintű csomópont, 4 szintbeni csomópont, de 25 felüljáró és 17 aluljáró is lesz az M30-ason. Arnótnál tengelysúlymérő állomás, Csobád térségében egy komplex pihenőhely-pár épül meg, Méránál és Hidasnémetinél pedig 2 pár egyszerű pihenőhely. A több mint 179 milliárd forintos beruházás várhatóan 2021. harmadik negyedévében fejeződik be.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára megállapította, csaknem 10 évet kellett várni arra Magyarországon, hogy egy ilyen hosszú autópályaszakasz alapkövét lerakják. Homolya Róbert kiemelte, a Miskolcot Kassával összekötő autópálya nemcsak a térség és nagyvárosai életében fontos, hiszen az Észak-Európát Délkelet-Európával összekötő „Via Carpatia” tervnek is része, amelyet Lengyelország, Litvánia és Szlovákia fogadott el. Hozzátette, magyar vállalás volt, hogy gyorsforgalmi folyosóval kötik össze Kassát Miskolccal, Debrecennel és onnan Nagyváraddal.

alapko_m30_180312ml_12.jpg

Fontos az összeköttetés a felvidéki és az erdélyi magyarság számára is – emelte ki az államtitkár

Homolya Róbert ismertette, a kormány miután 2016-ban áttekintette a magyar gyorsforgalmi úthálózat helyzetét, történelmi döntést hozott: 2500 milliárd forintot biztosított arra, hogy fejlessze az autópályákat és a gyorsforgalmi úthálózatot. A stratégiai tervnek két célkitűzése volt: egyrészt hogy valamennyi nagyvárost, megyeszékhelyet bekapcsolják a gyorsforgalmi úthálózatba, másrészt hogy valamennyi autópályát a határokig elvigyék.

alapko_m30_180312ml_30.jpg

– A program nem valósulhatna meg, ha a magyar gazdaság nem teljesítene így. A 2500 milliárd forint több mint felét ugyanis a magyar költségvetés biztosítja, ez nyújt fedezetet egészen 2022-ig – mondta el a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, hozzátéve: 4-5 év alatt csaknem 900 kilométer új gyorsforgalmi úthálózat épül hazánkban. A projektek csaknem 80 százalékánál már megkötötték a szerződéseket, az alapkövet több helyen lerakták, a munkagépek dolgoznak.

Hörcsik Richárd, a megyei 5-ös számú választókerület országgyűlési képviselője örömének adott hangot, hogy Abaújt is bekapcsolják az ország autópálya-vérkeringésébe, és ezzel tehermentesítik a 3-as út forgalmától a Hernád-völgyben élőket.

alapko_m30_180312ml_21.jpg

– Az M30-as autópálya erősíti a magyar-szlovák államhatár mellett fekvő területek kohézióját is. Abaújban így esély nyílhat arra, hogy ledolgozzunk valamit abból a hátrányból, amit a trianoni békediktátum okozott számunkra – fogalmazott a politikus.

Csöbör Katalin, a megyei 1-es számú választókerület országgyűlési képviselője az autópálya gazdaságélénkítő hatásáról szólt; megépülésével hazánk Szlovákia és Lengyelország gazdasági vérkeringésébe is bekapcsolódik.

alapko_m30_180312ml_19.jpg

– Fontos az országnak, hogy több tucatnyi erős nagyvárosa, városa legyen, ez adja majd meg a vidék stabilitását is – hangsúlyozta a Fidesz-KDNP politikusa, hozzátéve: büszke arra, hogy Borsod-Abaúj-Zemplén megye ismét a gazdaság élvonalába kerül, fontos része az országnak.

autopalya_m30_160111_ja_8.jpg

Minap-archív fotó: Juhász Ákos
Nem

Olvasnivaló

Ajánlat