Már a szilveszteri jelmezeket keresik a vevők az egyik miskolci ajándékboltban. De nem csak emiatt nagy a forgalom. Sokan azért is érkeznek, hogy itt vásárolt karácsonyi ajándékot cseréljék vissza. Podhajeczky Anett, a Franco Kisáruház üzletvezetője elmondta, karácsony után többnyire játékokat visznek vissza, ezeket megpróbálják cserélni. Felhívta azonban a figyelmet, hogy minden esetben magával kell hoznia a vásárlónak a blokkot. Blokk nélkül ugyanis sem a csere lehetőségével, sem pénzvisszafizetéssel nem élhet a vásárló.
A játékautók, plüssállatok egyaránt kerültek a kosárba karácsony előtt, de a könyv is slágerajándék volt az idén. Volt, aki egy könyvből kettőt is kapott, és ezért kellett kicserélni. Sípos Istvánné például elárulta, hogy ugyanazt a könyvet vásárolták meg egy személynek, ezért az egyik könyvet vissza kellett hozniuk, amit a szolgáltató gond nélkül becserélt. És mivel nagyon jó könyvek vannak – fűzte hozzá a vásárló –, így még vettek négyet.
Ennek a könyváruháznak a miskolci üzleteiben több mint 10 ezer könyv fogyott az ünnepek alatt, ezek közül eddig 10-et hoztak vissza. Kondás Vilmos, a Géniusz Könyváruház tulajdonosa elmondta, ezt úgy szabályozzák, hogy 8 munkanapon belül visszacserélik azt a könyvet, ami nem tetszett, kettőt kapott belőle a vevő, vagy esetleg hibás volt.
Előfordulhat, hogy a vásárolt terméket a mérete vagy a színe miatt viszik vissza az üzletbe. Ebben az esetben a kereskedők nem kötelezhetők arra, hogy becseréljék vagy visszafizessék a termék árát. Horváthné Szendrei Szilvia, a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője elmondta, a cserére vonatkozóan az üzlet dönti el, hogy orvosolja-e vagy sem. Ebben az esetben időkorlátot határozhat meg.
– Több áruházban, áruházláncban tapasztaltuk azt, hogy ilyen esetben 30 napot biztosítanak a fogyasztóknak. Minden esetben javasoljuk, hogy érdeklődjenek arról, hogy ha nem jó a méret vagy nem tetszik majd az adott ajándék az ajándékozottnak, akkor milyen lehetőséget biztosít az üzlet erre – fűzte hozzá.
Minőségi kifogás esetén viszont a termék cseréjét vagy javítását kérheti a vevő, de a kereskedő felajánlhatja az összeg levásárlását is. A vásárló csak akkor kaphatja vissza a pénzt, ha az áru javítása vagy cseréje sem lehetséges.