Miskolc és a holding vezetése 2010 óta azon dolgozik, hogy a térség vonzóbb legyen a befektetők számára és újabb munkahelyek jöjjenek létre a városban.
– Az eredmények kezdenek beérni. Bővít a Robert Bosch, a Gustav Wolf, a Vodafone, sőt, európai telephelyei közül csak Miskolci üzemében a Shinwa éppúgy, mint a miskolci gyökerekkel rendelkező műanyagipari cég, a Star Plus. A régió legnagyobb szállítmányozó cége, a Waberers Szemerey Miskolcra telepítette régiós központját. Az elmúlt négy évben 3500-zal csökkent az álláskeresők száma, és ebben a számban nincs benne a Takata, ahol októberben beindul a termelés – emelte ki köszöntőjében Kiss Gábor alpolgármester.
A város erőfeszítéseit a kormány is elismerte és támogatja, így lett 2013-ban Miskolc kiemelt fejlesztési központ. Ez azt jelenti, hogy a Miskolc fejlesztéséhez, az előkészítés alatt álló vagy folyamatban lévő projektjeihez kapcsolódó intézkedéseket kiemelten kezeli a kormány, a 2014–2020-as uniós programozási időszakban pedig biztosítják a város fejlődéséhez és az itt lévő cégek és vállalatok fejlődéséhez szükséges támogatást
A beruházások számára komoly vonzerőt jelenthet, hogy a hivatali ügyintézésben gyorsítósávon haladhatnak – azonban ahhoz, hogy idáig eljussanak, először is meg kell találniuk itt a helyüket. Például egy kiváló infrastruktúrával rendelkező ipari parkban.
– Miskolcot olyan beruházásokkal tudjuk vonzóvá és versenyképessé tenni, mint a Miskolci Déli Ipari Park (MIDIP). A város úgy tudja eladni magát, ha feliratkozik a befektetésre ajánlott városok térképére. Úgy gondolom, mindez az elmúlt 4 évben sikerült, ami a város, a kormány és az itt letelepült, multinacionális és hazai nagyvállalatok közös munkája és sikere – mondta a tanácskozáson Vécsi György, a Miskolc Holding Zrt. igazgatósági elnöke.
Vécsi György arról is beszélt, nem általános, ahogy a MIDIP infrastruktúra-fejlesztése zajlott, de ez is járható, sőt, bizonyos szempontból kifejezetten előnyös út volt.
– Ismerek olyan ipari parkot, amit anélkül építettek ki, hogy tudták volna, kik költöznek majd oda, és lényegében ma is üresen áll. A MIDIP infrastruktúrája egyszerre épült ki az első nagy beköltöző üzemmel, a Takatával, ami a kiváló együttműködésnek köszönhető. És így a tervek módosításával tudtuk teljesíteni a beruházó jogos igényeit, amit az utakkal, a közművekkel kapcsolatban megfogalmazott, semmilyen átépítésre nem volt szükség – hozott példát.
A japán Takata új légzsákgyártó üzemét és logisztikai központját építi itt fel az elmúlt évek legnagyobb magyarországi zöldmezős beruházásaként. A tanácskozáson Kersten Bachmann, a Takata elektronika és légzsák üzletágért felelős európai igazgatója beszélt a japán cég miskolci letelepedéséről.
– A Takatának Európában 6 légzsákgyártó üzeme van, ezek összességében 500 millió euró értékben termelnek évente. A miskolci, a hetedik, „nagyon nagy gyermek” – fogalmazott Kersten Bachmann. – Nemcsak a legnagyobb Takata-gyár lesz az egész világon, de mintaként kezeljük a további építések szempontjából is.
Sőt, bizonyos értelemben technológiai szempontból is. Hiszen a legmodernebb gyártás- és informatikai technológiát honosítják meg itt. Hogy a miskolci munkavállalók októberben már valóban megkezdhessék a gyártást, az eddigi legjobb üzemük, a németországi elterleini mellett felépítettek egy tanulógyárat.
– Ha beindul a termelés, akkor ide jönnek majd a tanulást segítő szakemberek. Az első két évben nagyon sokat fogunk tőlük tanulni, de úgy gondolom, két év múlva már mi fogjuk őket tanítani, átadni nekik a legmodernebb tudást. A munkavállalók képzése nagyon fontos, azért, hogy a legjobb minőségű termékek kerüljenek ki innen. 16 partnert fogunk kiszolgálni Miskolcról, többségük prémium kategóriás gyár – beszélt a minőségről Kersten Bachmann.
Azt is kiemelte, sokan mosolyogva fogadták a tervüket, ami szerint a tavaly novemberi szerződéskötés után 10 hónappal elkészül a gyár.
– De elkészült, októberben termelni kezd. Munkavállalóink száma meghaladja a százat, márciusra el fogja érni a 350-et. Ez csak a holdinggal szoros együttműködésben valósulhatott meg. Olyan támogatást kaptunk tőlük, a hivataloktól, a várostól, amilyet sehol máshol nem tapasztaltunk – emelte ki az európai igazgató.
A konkrét infrastrukturális fejlesztések mellett ez is nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a város egyre láthatóbb legyen Európa gazdasági térképén.