2019. március 18. Sándor, Ede
Osztrák zeneszerző nyerte a Bartók Plusz operaíró versenyét
minap.hu
|
2018. december 15. 16:45
|
frissítve: 2018. december 17. 15:36
Albin Fries osztrák zeneszerző Nora című műve nyerte idén a Bartók Plusz Operafesztivál nemzetközi operaíró versenyét. A művet teljes egészében először a 2019-es miskolci fesztiválon ismerheti meg a nagyközönség.

„A jövő kulcsa” Operaíró Versenyt azzal a céllal hirdeti meg 2013-tól a miskolci Bartók Plusz Operafesztivál, hogy olyan új művek szülessenek meg és kerüljenek a figyelem középpontjába, amelyekkel a közönséget újra meg lehet nyerni az opera műfajának.

albin-fries_nora1.jpg

Fotó: Bartók Plusz Operafesztivál (Vajda János)

Az első kiírás óta évről évre megrendezett versenyen először 2016-ban hirdettek győztest: Mátyássy Szabolcs Scævola című operáját. A darab miskolci ősbemutatóján, 2017-ben osztatlan sikert aratott.

Az operaíró versenyre 2018-ban 19 pályaművet − 6440 partitúraoldalt és mintegy 30 órányi zenei anyagot – nyújtottak be kortárs szerzők a világ számos országából. A fesztivál díjára és az ezzel együtt járó színpadi bemutatkozás lehetőségére a magyarok mellett osztrák, brit, spanyol, amerikai/francia, izraeli, cseh, guatemalai, brazil/portugál, lengyel, olasz és orosz zeneszerzők pályáztak.

A beérkezett művek közül az előzsűri négyet juttatott tovább a döntőbe, amit december 14-én tartottak a budapesti Zeneakadémia Solti termében. Az operák legjellemzőbb részleteit az est rendezője és karmestere, Cser Ádám jóvoltából félszcenírozott formában, zongorakísérettel ismerhette meg a hallgatóság.

A döntős művek elhangzásuk sorrendjében a következők voltak: Juraj Filas: Jane Eyre, Andorka Péter: Boszorkányvér, Valentin Dubovszkoj: Kőangyal és Albin Fries: Nora.

operaverseny2018_zsuri.jpg

Az Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző; Fekete Gyula zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorhelyettese; Kesselyák Gergely, a Bartók Plusz Operafesztivál művészeti igazgatója, Liszt-díjas karmester, Érdemes Művész; Marco Taralli zeneszerző és Vaszilij Barkhatov rendező alkotta díjzsűri döntése alapján „A jövő kulcsa” 2018 Operaíró Versenyt Albin Fries osztrák zeneszerző nyerte meg Nora című operájával.

Az eredményhirdetéskor Kesselyák Gergely, az operafesztivál művészeti igazgatója elmondta: számára mind a négy döntőbe jutott opera értékes és bemutatásra érdemes alkotás. A versenyen azonban győztest kell hirdetni, a zsűri pedig a Nora-t emelte ki a jók közül a legjobbként. A Bartók Plusz Operafesztivál így ősbemutatóként Albin Fries művét mutatja be jövőre, a fesztivál 2019. évi programjában, Miskolcon.

albin-fries_nora._2.jpg

Albin Fries: Nora c. operájának félig szcenírozott előadása a budapesti Zeneakadémia Solti termében (Szereplők: Yanis Benabdallah, Ádám Zsuzsanna, Dobrotka Szilvia, Laborfalvi Soós Béla)

A nyertes zeneszerzőről

Albin Fries Felső-Ausztriában, Stájerországban született. Zenei karrierjét koncertzongoristaként kezdte, de a zongoraművészi pálya mellett vonzotta a zeneszerzés is. Műveivel elismerést aratott: 1977-ben elnyerte az osztrák „Ifjú Zeneszerző Díjat” (Österreichischen Jugend-Kompositionswettbewerb), 1981-ben pedig a Felső-Ausztriai Tehetség-díjat (Talentförderungspreis des Landes Oberösterreich).

Fries zeneszerzői tanulmányait a világhírű karmester és zeneszerző, Leonard Bernstein támogatásával New Yorkban folytatta, majd Ausztriába visszatérve a Bécsi Állami Operaházban korrepetítor és tanulmányi vezető lett. Tanított emellett a Bécsi Zeneművészeti és Előadóművészeti Egyetemen.

A komponáláshoz 20 év kihagyással, 2005-ben tért vissza. Több dalciklust, kamara- és zongoradarabokat, valamint operákat is írt a hozzá közel álló későromantikus stílusban.

Legutóbb a Bécsi Állami Operaház kérte fel a Persinette című romantikus meseopera megírására, aminek bemutatóját a 2019/20-as évadra tervezik.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat