2024. május 26. Fülöp, Evelin
Jön a léghajók reneszánsza?
sciencealert.com
|
2015. szeptember 15. 12:18
|
frissítve: 2015. szeptember 17. 15:34
Készül a világ legnagyobb repülőgépe, ami gyakorlatilag már nem is repülő, hanem a XXI. század léghajója. A monstrum gyártása már elkezdődött, mérete még a léghajókhoz viszonyítva is óriási. Még Zeppelinnek is tátva maradna a szája.

   A kaliforniai székhelyű léghajó gyártó, az Aeros bejelentette, hogy elkezdődött az Aeroscraft ML866, a világ legnagyobb repülőgépének gyártása. Mérete a „hiszem, ha látom” kategóriába tartozik: teljes hossza 169 méter, a szárnyak fesztávolsága 53 méter és 36 méter magas. Maximális sebessége 222 km/h, utazósebessége 185 km/h és 3650 méter magasan tud repülni. Minderre pedig 60 tonnányi rakomány szállításával együtt is képes.  

A jövő szállítója lehet

Valóban izgalmas arra gondolni, hogy a hatalmas léghajók újra meghódíthatják az eget, nem valószínű azonban, hogy a közeljövőben ez be is következik. Az ML866-ot ugyanis rakományok szállítására tervezik. Képes lesz függőleges fel- és leszállásra, így nem lesz szükség hosszú kifutópályára vagy egyéb – a repülőgépeknél elengedhetetlen – infrastruktúra kiépítésére.

Az ML866 gigarepülőgép tervezése már 2013-ban fontos mérföldkőhöz ért, amikor elindították a Sárkány álma névre keresztelt kistestvérét. Ez a repülő fele akkora, mint az ML866, gyakorlatilag prototípusként használták a fejlesztők. A kezdet sikerei már be is indították az ötletgazdák fantáziáját, az Aeros még nagyobb gépek gyártását tervezi. A következő széria, az ML868 már 230 méter hosszú és 181 tonna teherbírású lenne, így gyakorlatilag az ML866-monstrum is eltörpülne mellette. Egy másik terv szerint pedig az ML868X akár 450 tonna rakományt is tudna szállítani.

Tanulmány léghajó készülőben

A híres XX. századi űrhajók még nagy kockázatot jelentettek, mivel rendkívül gyúlékony hidrogénre volt szükségük a felszálláshoz. Az új léghajók azonban héliumot használnak, ami sokkal biztonságosabb. Emellett a modern léghajót speciális ellenőrző rendszer irányítja, amely többek között a megfelelő hélium szintet állítja be. Így gyakorlatilag lehetővé teszi, hogy az űrhajó nehezebb legyen a levegőnél, míg a földön tartózkodik, de könnyebb legyen, ha repül. Ezért a gyártók csak repülő tengeralattjárónak nevezik.

A tervben van fantázia, de a gyártásba még egyéb folyamatok is beleszólhatnak, például a hélium hiánya és ára is befolyásolhatja a megvalósítást.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat