A 2018/2019-es tanév második félévében a Miskolci Egyetemen is elindult a Tanítsunk Magyarországért kurzus, amelynek sikeres teljesítése előfeltétele a mentorálás megkezdésének. Az érdeklődés a hallgatók részéről felülmúlta a program szervezőinek várakozásait: a hallgatók számára eredetileg megnyitott 100 férőhely kevesebb, mint egy nap alatt teljesen betelt, az ezt követő 20 fős létszámbővítés pedig szinte azonnal.
Jakab Nóra oktatásfejlesztési és minőségbiztosítási rektorhelyettes köszöntőjében kiemelte, hogy a tanulás és a tanítás folyamata kölcsönösen inspirálja egymást. Hangsúlyozta továbbá, az egyetem fontos feladatot lát a nehezebb körülmények között élő fiatalok felkarolásában és a térség
közösségmegtartó erejének fokozásában, a projektben részt vevő hallgatók ennek megfelelően egyetemük céljait is képviselni fogják az iskolákban.
György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára elmondta, hogy a programot két felismerés alapozta meg. Az egyik, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján azoknak a diákoknak az eredményei, akiket kortárs mentorok segítenek a tanulásban, 15-20 százalékkal is javulhatnak, amely olyan mintha minden évben 2-3 hónappal többet töltenének az iskolában.A másik felismerést az ország különböző nehezebb helyzetben lévő – azaz a munka- és továbbtanulási lehetőségektől messzebb elhelyezkedő – kistelepülésein tett látogatások alapozták meg, amelyek rámutattak, hogy a kisdiákok számára a legnagyobb kihívást a középiskolába történő belépés és eredményes helytállás jelenti. A Tanítsunk Magyarországért célja ezek alapján, hogy az általános iskola és a középiskola határán legyenek a kisdiákokkal olyan egyetemi mentorok, akik segítik őket az átmenetben. Egy mondatban összefoglalva: segítsék őket abban, hogy kihozzák magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon.
Horváth Zita felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár ismertette a program részleteit, és elmondta, hogy a résztvevő egyetemisták a közreműködő általános iskolák egyikében három-négy fő 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát. A helyettes államtitkár asszony sok sikert kívánt a kurzust felvevő és szeptembertől a mentori tevékenységet megkezdő hallgatóknak, és felhívta a figyelmüket, hogy mindig tartsák a szemük előtt, hogy ezzel nagymértékben hozzájárulnak Magyarország és a magyar közösségek felemeléséhez.
Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében kiemelte, hogy iskolaigazgatóként közel tíz éven át vezetett középiskolai mentorprogramot, amelynek során személyesen tapasztalta, hogy a közös tanulás meghatározó élmény úgy a középiskolások, mint a kistelepülésen élő általános iskolások számára, és a kialakult kapcsolatok a program lezárását követően is tovább élnek.
Végezetül György László gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkár és Jakab Nóra oktatásfejlesztési és minőségbiztosítási rektorhelyettes kétoldalú szándéknyilatkozat aláírásával erősítették meg az intézmények közti együttműködést.
Balázs Zsófia, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója kérdésünkre elmondta: –Azért jelentkeztem a programba, mert pedagógusnak tanulok és úgy gondolom ez egy jó alapot fog adni a későbbi pályám során is. Továbbá megyénkben rengeteg a hátrányos helyzetű, ha már most tudok nekik segíteni, hát miért ne tenném? Kardos Alexandra, aki szintén a Bölcsészettudományi kar hallgatója is lelkesedett a programért: –Mikor először láttam a felhívást, azonnal jelentkezni akartam. Tanárképzős vagyok és gyakorlatom csak a későbbiekben lenne, így viszont már most foglalkozhatok gyerekekkel. Mindeközben segítem is őket, így hát nem is gondokoztam a jelentkezésen.
Az egyetemi mentorprogram 2019 szeptemberében indul útjára 50 kiválasztott általános iskolában Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében. A közreműködő általános iskolák egyikében négy 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a mentorhallgatók a közös munkát, a közös élményszerzést, heti rendszerességgel: a cél, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit – az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon. Amit a mentorok számára biztosít a program: Ösztöndíjat és ingyenes utazást: a mentorálási tevékenységükért a mentorhallgatók havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján jelentős további juttatások egészíthetnek ki, valamint ingyenesen utazhatnak a közösségi közlekedésieszközökön a program keretein belül. Az egyetemek segítenek a felkészülésben is: a mentorprogramban való részvétel előfeltétele, hogy a leendő mentorhallgatók felvegyék és sikeresen elvégezzék a Tanítsunk Magyarországért kurzust, amely a 2018/2019-es 2. félévében (jelenlegi félév) indul el a választott kistelepülésekhez közel eső egyetemeken: a Pécsi Tudományegyetemen, a Miskolci Egyetemen, a Debreceni Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen. Folyamatos támogatást: a mentorálási tevékenységek során a mentorhallgatók munkáját egyetemi oktatóitok és a kisiskolában dolgozó mentorpedagógusok fogják folyamatosan segíteni.