2019. április 23. Béla
Mentor program indul a Miskolci Egyetem közreműködésével a régióban élő hátrányos helyzetű gyermekekért
minap.hu
|
2019. február 11. 17:05
|
frissítve: 2019. február 16. 13:07
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma 2019. február 11-én bemutatta a Tanítsunk Magyarországért egyetemi mentorprogramját a Miskolci Egyetemen a Klebelsberg Központ, valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának közreműködésével. Az érdeklődés a kurzus iránt hatalmas a diákok körében.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_47.jpg

A 2018/2019-es tanév második félévében a Miskolci Egyetemen is elindult a Tanítsunk Magyarországért kurzus, amelynek sikeres teljesítése előfeltétele a mentorálás megkezdésének. Az érdeklődés a hallgatók részéről felülmúlta a program szervezőinek várakozásait: a hallgatók számára eredetileg megnyitott 100 férőhely kevesebb, mint egy nap alatt teljesen betelt, az ezt követő 20 fős létszámbővítés pedig szinte azonnal.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_7.jpg

Jakab Nóra oktatásfejlesztési és minőségbiztosítási rektorhelyettes köszöntőjében kiemelte, hogy a tanulás és a tanítás folyamata kölcsönösen inspirálja egymást. Hangsúlyozta továbbá, az egyetem fontos feladatot lát a nehezebb körülmények között élő fiatalok felkarolásában és a térség
közösségmegtartó erejének fokozásában, a projektben részt vevő hallgatók ennek megfelelően egyetemük céljait is képviselni fogják az iskolákban.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_11.jpg

György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára elmondta, hogy a programot két felismerés alapozta meg. Az egyik, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján azoknak a diákoknak az eredményei, akiket kortárs mentorok segítenek a tanulásban, 15-20 százalékkal is javulhatnak, amely olyan mintha minden évben 2-3 hónappal többet töltenének az iskolában.A másik felismerést az ország különböző nehezebb helyzetben lévő – azaz a munka- és továbbtanulási lehetőségektől messzebb elhelyezkedő – kistelepülésein tett látogatások alapozták meg, amelyek rámutattak, hogy a kisdiákok számára a legnagyobb kihívást a középiskolába történő belépés és eredményes helytállás jelenti. A Tanítsunk Magyarországért célja ezek alapján, hogy az általános iskola és a középiskola határán legyenek a kisdiákokkal olyan egyetemi mentorok, akik segítik őket az átmenetben. Egy mondatban összefoglalva: segítsék őket abban, hogy kihozzák magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_33.jpg

Horváth Zita felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár ismertette a program részleteit, és elmondta, hogy a résztvevő egyetemisták a közreműködő általános iskolák egyikében három-négy fő 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát. A helyettes államtitkár asszony sok sikert kívánt a kurzust felvevő és szeptembertől a mentori tevékenységet megkezdő hallgatóknak, és felhívta a figyelmüket, hogy mindig tartsák a szemük előtt, hogy ezzel nagymértékben hozzájárulnak Magyarország és a magyar közösségek felemeléséhez.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_37.jpg

Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ elnöke beszédében kiemelte, hogy iskolaigazgatóként közel tíz éven át vezetett középiskolai mentorprogramot, amelynek során személyesen tapasztalta, hogy a közös tanulás meghatározó élmény úgy a középiskolások, mint a kistelepülésen élő általános iskolások számára, és a kialakult kapcsolatok a program lezárását követően is tovább élnek.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_42.jpg

Végezetül György László gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkár és Jakab Nóra oktatásfejlesztési és minőségbiztosítási rektorhelyettes kétoldalú szándéknyilatkozat aláírásával erősítették meg az intézmények közti együttműködést.

Balázs Zsófia, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója kérdésünkre elmondta: –Azért jelentkeztem a programba, mert pedagógusnak tanulok és úgy gondolom ez egy jó alapot fog adni a későbbi pályám során is. Továbbá megyénkben rengeteg a hátrányos helyzetű, ha már most tudok nekik segíteni, hát miért ne tenném? Kardos Alexandra, aki szintén a Bölcsészettudományi kar hallgatója is lelkesedett a programért: –Mikor először láttam a felhívást, azonnal jelentkezni akartam. Tanárképzős vagyok és gyakorlatom csak a későbbiekben lenne, így viszont már most foglalkozhatok gyerekekkel. Mindeközben segítem is őket, így hát nem is gondokoztam a jelentkezésen.

tanitsunk_mentorprogram_190211_ki_17.jpg

Az egyetemi mentorprogram 2019 szeptemberében indul útjára 50 kiválasztott általános iskolában Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megyében. A közreműködő általános iskolák egyikében négy 7-8. osztályos kisdiákkal kezdik meg a mentorhallgatók a közös munkát, a közös élményszerzést, heti rendszerességgel: a cél, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit – az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon. Amit a mentorok számára biztosít a program: Ösztöndíjat és ingyenes utazást: a mentorálási tevékenységükért a mentorhallgatók havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján jelentős további juttatások egészíthetnek ki, valamint ingyenesen utazhatnak a közösségi közlekedésieszközökön a program keretein belül. Az egyetemek segítenek a felkészülésben is: a mentorprogramban való részvétel előfeltétele, hogy a leendő mentorhallgatók felvegyék és sikeresen elvégezzék a Tanítsunk Magyarországért kurzust, amely a 2018/2019-es 2. félévében (jelenlegi félév) indul el a választott kistelepülésekhez közel eső egyetemeken: a Pécsi Tudományegyetemen, a Miskolci Egyetemen, a Debreceni Egyetemen és a Nyíregyházi Egyetemen. Folyamatos támogatást: a mentorálási tevékenységek során a mentorhallgatók munkáját egyetemi oktatóitok és a kisiskolában dolgozó mentorpedagógusok fogják folyamatosan segíteni.

Nem

Olvasnivaló

Ajánlat